​Stor sänkning av Stockholms tillväxtprognos

​Stor sänkning av Stockholms tillväxtprognos

Prognoserna för Stockholms ekonomiska tillväxt under kommande år sänks.

Det visar den löpande prognos som Oxford Economics levererar till Stockholms Handelskammare.

- Prognoserna sänks, det ser ganska dystert ut och tyvärr finns risken att oron i omvärlden och de strukturella problem vi har på hemmaplan kan sänka siffran ytterligare, säger Stefan Westerberg, seniorekonom på Stockholms Handelskammare.

Oxford Economics tar löpande fram prognoser över Stockholms ekonomiska utsikter. Den 30 september släppte de nya prognoser. Stockholms Handelskammare har beställt och analyserat materialet.

På kort tid har de ekonomiska utsikterna för Stockholms län markant försvagats.

Stockholms läns bruttoregionalprodukt (BRP) väntas öka med 2,0 procent 2019 och 1,9 procent 2020. Det är en stor nedrevidering jämfört med utsikterna som publicerades för ett år sedan – då siffrorna var 2,9 procent 2019 och 3,0 procent 2020.

Också jämfört förra kvartalet sker en markant nedrevidering.

Stefan Westerberg, seniorekonom på Stockholms Handelskammare, menar att prognosen förstärker bilden av en allt svagare konjunktur.

- Stockholmsekonomin är och har varit Sveriges tillväxt- och jobbmotor, så det är naturligtvis en negativ signal för ekonomin som helhet. Det är också besvärande att Riksbanken redan har spelat ut sina bästa kort i form av negativ reporänta under lång tid och köp av stora mängder statsobligationer, säger Stefan Westerberg.

Stefan Westerberg anser att stort fokus därför måste riktas mot politiken och reformer som kan förstärka förutsättningarna för tillväxt.

- Den statsbudget som nu är aktuell har inte ett innehåll som kan bromsa konjunktursvängningen. Det finns flaskhalsar i form av dysfunktionell bostadsmarknad, arbetskraftsbrist och oro runt trygghetsfrågorna som påverkar näringslivets förutsättningar negativt och på dessa områden krävs det reformer, säger Stefan Westerberg.