Fredrik Sand

Stoppa feltänkt flygskatt

Utredningen om införande av flygskatt är fullständigt feltänkt. Studier visar att Sverige måste stärka flygtillgängligheten för att vara långsiktigt konkurrenskraftig. Rankningar visar även att svensk flygtillgänglighet hamnar i strykklass.

- En bra flygtillgänglighet är avgörande för att kunna stärka Stockholms och Sveriges ekonomi på sikt. Kunskapsintensiva teknik- och tjänsteföretag har ett stort behov av fler direktflyglinjer och en nationell flygskatt riskerar därför att strypa företagens möjligheter att växa.

Det säger Fredrik Sand, näringspolitisk expert Stockholms Handelskammare, i en kommentar.

- Regeringens politik går inte ihop. Några ministrar driver på för internationalisering och handel, men finansministern sätter upp nya hinder med flygskatten. Statsministern har sagt att Arlanda ska bli Nordens största flygplats - det är dags att visa det i handling, säger Fredrik Sand.

- Det som behövs nu är en storskalig tillverkning av bioflygbränsle så att vi 2030 kan skapa ett fossilbränslefritt inrikesflyg. Här behövs en satsning från regeringen på innovation och utveckling av den nya tekniken. Att skapa nationella flygskatteregler i en globaliserad värld är feltänkt. Det vore klokare att understödja de miljöregler som FN:s organisation för civilflyg, ICAO, nyligen har sjösatt, avslutar Fredrik Sand.

För ytterligare kommentarer kontakta Andreas Åström, kommunikationschef Stockholms Handelskammare, 073-633 55 55.