Stockholmsregionens bostadskris allt värre

Befolkningsökningen i Stockholmsregionen är idag lika omfattande som på 1960-talet och den växer med hela två fullsatta bussar varje dag. Men folkökningen ser inte ut som vi tror. Nästan hela folkökningen är födelseöverskott och utrikes invandring. Det innebär att bostadsefterfrågan främst finns hos invandrare och ungdomar. Men nyproduktionen fokuserar mest på byggandet av bostadsrätter som efterfrågas av dem som redan är etablerade på bostadsmarknaden.

- Trångboddheten ökar bland socioekonomiskt svaga grupper medan de som redan bor stort bor allt större. Nu krävs nya lösningar, det säger Lennart Weiss, kommersiell direktör Veidekke.

Det visar rapporten Stockholmsregionens utmaningar, nu brådskar nya lösningar som Stockholms Handelskammare och Veidekke står bakom. Rapportförfattarna menar att det krävs en permanent Stockholmsförhandling som får till uppgift att sy ihop lösningar kring framtidens investeringar i infrastruktur och byggandet av nya bostäder. Problemen på bostadsmarknaden måste åtgärdas med omreglering av hyresmarknaden och införande av riktat stöd till bostäder för resurssvaga hushåll.

- Vägen till en bättre fungerande bostadsmarknad nås bland annat genom att öka rörligheten i det existerande bostadsbeståndet. Vårt recept är en gradvis omreglering av bostadsmarknaden och ett antal skatteförändringar som gör det billigare att flytta. Omregleringen av hyressättningen bör ske gradvis och vårt förslag är socialt ansvarsfullt och politiskt genomförbart, säger Maria Rankka, vd Stockholms Handelskammare.

- Politiken har misslyckas med att skapa den infrastruktur som krävs för korta arbetsresor och att människor ska kunna få livspusslet att gå ihop. Det finns starka tecken på att vi är på väg mot en ny bostadssocial kris och att politiken inte förmår att skapa den samling som krävs bakom en långsiktigt hållbar samhällsplanering, avslutar Lennart Weiss.

Fem punkter för en bättre bostadsmarknad och mer investeringar i infrastruktur:

• Stimulera rörlighet på bostadsmarknaden genom en reformerad hyressättning och skatteregler för det ägda beståndet.
  • Använd infrastrukturinvesteringar som en hävstång för att ta fram fler byggrätter i områden där det finns lönsamhet i nyproduktionen.
  • Inför ett ökat bidrag till bostäder för resurssvaga hushåll.
  • Öka satsningarna på avgiftsfinansierad infrastruktur. Projekt som i dag saknar skattefinansiering bör genomföras med hjälp av brukaravgifter.
  • Ersätt dagens ryckvis återkommande förhandlingar mellan staten och regionen med en permanent Stockholmsförhandling. Delegationens primära uppgift bör vara att nå överenskommelser kring inriktningen och finansieringen av det framtida transportsystemet och planering av bostadsbyggandet.