Stockholmsregionen - en av de starkaste i världen

En ny rapport från den ansedda tankesmedjan Brookings, i samarbete med JP Morgan Chase och Stockholms Handelskammare, visar att Stockholmsregionen är en av de mest produktiva i världen. Regionens fokus på en välutbildad arbetskraft, hög innovativ nivå, många multinationella företag, modern infrastruktur och högkvalitativa universitet har varit framgångsrik.

- Stockholmsregionen är en tillväxtmotor för hela Sverige och konkurrenskraftig ur ett globalt perspektiv. Men regionen står inför stora utmaningar som kräver ett ännu större mått av kreativt tänkande som främjar jobb och tillväxt. Rapporten visar att bostadsbristen och flygtillgängligheten är akilleshälar för Stockholmsregionen, säger Maria Rankka, vd Stockholms Handelskammare.

- Stockholmsregionen opererar utifrån en global styrkeposition. Men den avundsvärda positionen är inte garanterad, särskilt som globalisering och digitalisering omdanar hela världen. För att vara konkurrenskraftig i framtiden är det viktigt att små och medelstora företag slår sig in på exportmarknaden och expanderar. Även integrationspolitiken måste förbättras och den dysfunktionella bostadsmarknaden måste reformeras, säger Joseph Parilla, policyexpert vid Brookings.

- JP Morgan har varit engagerade länge i Skandinavien. Rapporten visar på Stockholmsregionens potential och möjlighet att bygga vidare på sitt goda innovationsklimat och fortsatt tillväxt, avslutar Bo Zethraeus, chef för JP Morgan i Sverige.

Sammanfattning av rapporten:

• Stockholmsregionen har stora fördelar med en högteknologisk IT-sektor i världsklass.
  • Sedan 2010 har Stockholmsregionen lyckats attrahera mer än 30 miljarder i investeringar från utländska företag. Detta har genererat 7 200 nya jobb.
  • Befolkningen i regionen tillhör de mest välutbildade i världen, men en åldrande befolkning indikerar ett långsiktigt talangunderskott.
  • Regionens innovativa miljö är stark, men kan ta fortsatta steg med förbättrad kommersialiseringsgrad.
  • Stockholmsregionens har en infrastruktur och bredsbandshastighet i absolut världsklass. Men bostadsbristen och flygtillgängligheten utgör allvarliga hot mot regionens framtida tillväxtmöjligheter.

För ytterligare information kontakta Andreas Åström, kommunikationschef på Stockholms Handelskammare, 073-633 55 55.