Stockholmsregionen är en integrationsmotor

Nya siffror från SCB visar att sysselsättning, hälsa och inkomstutveckling bland utrikes födda i Stockholmsregionen går åt rätt håll. Stockholms län är en integrationsmotor.

- Det är inte svårt att förstå att deltagande på arbetsmarknaden är viktigt för integration. Stockholms växande företag som letar efter arbetskraft borgar för en förbättrad integration. Men då måste det skapas en bättre fungerande bostadsmarknad som förenklar för människor att flytta till Stockholmsområdet.

Det säger Maria Rankka, VD Stockholms Handelskammare.

- Akilleshällen är de svaga skolresultaten. Här måste politiken arbeta för att återupprätta läraryrkets status och större fokus på kunskap och bildning, avslutar Maria Rankka.

Fakta om undersökningen:

• Ny statistik från SCB för tioårsperioden 2004-2013 visar att utrikes födda i Stockholms län i högre grad är sysselsatta. Skillnader i sysselsättning mellan inrikes och utrikes födda har minskat över tioårsperioden.
  • Årsinkomsterna utvecklas åt rätt håll. De är högre för utrikes födda 2012 jämfört med 2003.
  • Ohälsotalen, ett mått på utbetalda sjukdagar från socialförsäkringen, har sjunkit stadigt för såväl utrikes som inrikes födda sedan 2004.
  • Skolresultaten försämras. År 2004 nådde 71,6 procent av utomeuropeiskt födda behörighet till gymnasieskolan. År 2013 har den siffran fallit till 65,8 procent.

Fyra förslag för att förbättra integrationen:

• Skapa en bättre fungerande bostadsmarknad. Exempelvis bör det genomföras en gradvis omreglering av bostadsmarknaden, vilket måste göras på ett socialt ansvarsfullt och politiskt genomförbart sätt. Bullernormerna för byggande bör sänkas, öka tillgången på billig mark, skapa snabbare planprocesser och inför en avgift för att kunna delta i överklagandeprocesser.
  • Skapa ett bättre fungerande lärlingssystem och fler lärlingsplatser.
  • Behåll och utvidga RUT-avdraget.
  • Satsa ännu mer på skolor i utanförskapsområden så att de kan locka de bästa lärarna.

För ytterligare kommentarer kontakta Andreas Åström, kommunikationschef på Stockholms Handelskammare, 073-633 55 55.