Stockholmsbarometern, kvartal 2: Stockholms byggbransch bromsar in

Stockholmsbarometern, kvartal 2: Stockholms byggbransch bromsar in

Stockholmsekonomin tycks ha passerat konjunkturtoppen. Stockholmsbarometern för andra kvartalet 2018 ligger endast i linje med normalnivån. Det betyder att tillväxten i huvudstadsregionen är klart svagare än samma period ifjol.

Samtidigt är anställningstakten inom byggbranschen den lägsta på fem år.

- Mycket tyder på att konjunkturtoppen är passerad och att ekonomin i huvudstadsregionen har gått in i en svagare period, säger Andreas Hatzigeorgiou, chefekonom på Stockholms Handelskammare.

Att Stockholmsbarometern vänder svagt uppåt från föregående kvartal förändrar inte läget. Efter en tid av mycket stark tillväxt levererar nu konjunkturen endast enligt det historiska genomsnittet.

Stockholmsbarometern är därmed svagare än under 2010 och den ligger fortsatt under nivån för hela 2017.

- Två svaga kvartal i följd talar mot att det skulle vara ett mindre hack i kurvan. Dessutom har inte politikerna hanterat de flaskhalsar som vi tidigare varnat för, såsom bostadsbrist och kompetensbrist. Det vore olyckligt om ekonomin går in i en trögare period, säger Andreas Hatzigeorgiou.

Trots ett skriande byggbehov i huvudstadsregionen har konfidensindikatorn för Stockholms byggbransch länge stått och stampat.

Under andra kvartalet försvagas byggsektorn markant. Konfidensindikatorn för byggbranschen faller betydligt med närmare fem enheter. Det beror delvis på mer negativa utsikter på byggmarknaden.

- Trots att vi har bostadsbrist och därmed borde ha hög efterfrågan på bostäder så vacklar branschen. Sannolikt handlar det om de många snabba förändringar av reglerna för bolånekunder som bromsat hela marknaden, säger Andreas Hatzigeorgiou.