Stockholms Handelskammare välkomnar kommission för elektrifiering av vägar

Stockholms Handelskammare välkomnar kommission för elektrifiering av vägar

En särskild elektrifieringskommission får i uppdrag att arbeta med elektrifiering av vägar och tunga vägtransporter.

Stockholms Handelskammare välkomnar initiativet.

- Den stora volymen gods är beroende av vägtransporter. Det är det rationellt och smart att lägga fokus på att göra dessa transporter hållbara istället för att bygga dyra och olönsamma höghastighetståg för att minska utsläppen, säger Carl Göransson, infrastrukturpolitisk expert på Stockholms Handelskammare.

Expressen avslöjar att en kommission för elektrifiering av vägtransporter ska tillsättas.

Stockholms Handelskammare anser att initiativet är positivt och kan stärka vägtransporternas förutsättningar att bidra till hållbarhetsarbetet.

Enligt Transportstyrelsen stod vägtrafiken för 42 procent, sjöfarten för 38 procent och järnväg för 20 procent av vägtransporterna. Myndigheten slår även fast att mellan 1990 och 2015 ökade andelen godstransporter på väg med fem procentenheter samtidigt som andelen godstransporter på järnväg minskade med fyra procentenheter.

Av dagens godstransportarbete på väg anses fyra procent utföras under sådana förutsättningar att järnvägen är ett reellt alternativ.

- Det är tydligt att vägtransporterna blivit allt viktigare över tid och därför är det viktigt att aktivt jobba med dessa transporters utsläpp av växthusgaser. Vi tror att elektrifiering är en betydligt mer framkomlig väg än att hoppas på att nya och dyra höghastighetståg ska vända trenden och göra att godstransporterna istället ska gå på räls, säger Carl Göransson.