Tomas Stavbom, Stockholms Handelskammares regionchef i Uppsala.

Stockholms Handelskammare välkomnar besked om slutförvar

Regeringen har i dag meddelat att man säger ja till slutförvar av kärnbränsle.

Stockholms Handelskammare välkomnar beskedet.

- Det är ett mycket positivt besked som lättar på den oro som har funnits runt vad ett negativt eller uteblivet beslut skulle innebära för företagen, jobben och ekonomin. Näringslivet och investeringar är beroende av långsiktigt förutsägbara spelregler och då krävs också att politiken förmår fatta den här sortens beslut, säger Tomas Stavbom, Stockholms Handelskammares regionchef i Uppsala.

Så sent som i december kunde Stockholms Handelskammare via enkätundersökningen Status Stockholm påvisa att energipolitiken är den fråga som just nu prioriteras högst av företagen i huvudstadsregionen.

- Nu passeras en milstolpe för ett miljöskyddsprojekt av gigantiska mått som är helt nödvändigt för att Sverige ska kunna ta ansvar för sitt eget restavfall och upprätthålla en leveranssäker energiproduktion. Det är ett viktigt steg som förbättrar förutsättningarna för investeringar och stärker omställningen mot att bli en fossilfri välfärdsnation, säger Tomas Stavbom.

Stockholms Handelskammare är en oberoende näringslivsorganisation som drivs på uppdrag av våra medlemsföretag. Vi är politiskt obundna och agerar utan vinstintresse för att främja en välmående huvudstadsregion.

Läs mer om Stockholms Handelskammare: www.stockholmshandelskammare.se