Stockholms Handelskammare om likviditetsstödet: "Relativt svagt i relation till behoven"

Regeringen och samarbetspartierna har i dag enats om ett likviditetsstöd på 39 miljarder kronor för att understödja företag som tappat omsättning till följd av coronautbrottet.

Stockholms Handelskammare menar att beskedet är välkommet - men för småskaligt.

- Tillsammans med tidigare åtgärder är det en bra början för att hantera skador som redan skett och bromsa den akuta situationen. Företagen har vunnit viss tidsrespit, men fortsätter krisen så kommer det krävas mer. Just detta stöd är relativt svagt i relation till behoven, säger Stefan Westerberg, seniorekonom på Stockholms Handelskammare.

Stockholms Handelskammare har tidigare efterfrågat en sammantagen kostnadsram på omkring 400 miljarder kronor specifikt dedikerad för att understödja företagande och jobb. I dag adderade regeringen 39 miljarder kronor i form av ett likviditetsstöd till tidigare genomförda åtgärder.

Stockholms Handelskammare menar att det stödet ska ses i relation till att intäkter enbart från turismexporten riskerar att sjunka med 36 miljarder kronor mellan 15 mars och 20 juni.

- Vissa branscher, exempelvis besöksnäringen, har drabbats våldsamt hårt och tappat extremt stora delar av sina intäkter vilket gör att man i dag dras med stora underskott. Därför kan den här insatsen underlätta hanteringen av skadorna som redan skett, säger Stefan Westerberg.

- Vi tror dock man bör ha beredskap för att förlänga och förstärka dessa insatser om krisen fortsätter och utöver det vore det välgörande om hyresstödet kunde förenklas och förbättras. Det börjar också bli läge att höja blicken och börja diskutera jobb- och tillväxtskapande reformer för tiden efter krisen, säger Stefan Westerberg.