Stockholms Handelskammare kommenterar nya förslag om arbetskraftsinvandringen

Stockholms Handelskammare kommenterar nya förslag om arbetskraftsinvandringen

Socialdemokraterna har i dag föreslagit ett större antal förslag för arbetskraftsinvandringen.

Maria Rankka, vd på Stockholms Handelskammare, konstaterar att det inte fanns några förslag som gör Sverige mer attraktivt för högutbildad arbetskraft.

- Temat är skärpta regler och mer kontroll. Redan i dag har vi en historisk brist på arbetskraft och Sverige borde lyckas bättre med att attrahera nyckelkompetens. Det borde man jobba betydligt mer med, säger Maria Rankka, vd på Stockholms Handelskammare.

Förslag i sin helhet redovisas här.

Maria Rankka menar att förslagen enbart fokuseras på reglering och kontroller.

- Jag tycker att det blir fel när förslagen ensidigt fokuserar på grova missförhållanden och avarter på arbetsmarknaden. Givetvis vill ingen ha fusk och utnyttjande, men generellt är arbetskraftsinvandringen en stor tillgång när Sverige inte förmår försörja företagen med den kompetens som efterfrågas och det borde man också framhålla och bejaka, säger Maria Rankka.

Siffror som Stockholms Handelskammare tidigare presenterat visar att Sverige bara lockar 496 högutbildade arbetskraftsinvandrare per 100 000 invånare.

Det är betydligt sämre än många jämförbara länder. Samtidigt råder en historiskt hög arbetskraftsbrist i huvudstadsregionen.

- Därför framstår det här som helt fel väg att gå och för mig framstår det som ett försök att plocka billiga poänger utan att ta itu med de frågor som arbetsgivarna har problem med. Regeringen borde göra mer för att stoppa kompetensutvisningarna och skulle även kunna arbeta mer aktivt med att göra Sverige attraktivare för högutbildade, säger Maria Rankka.

- Så sent som i går kunde vi berätta om att trots en stor arbetskraftsinvandring av primärt högutbildade indier i IT-sektorn så dras databranschen med stora rekryteringsproblem. Det utgör en stark broms för tillväxten. Det är stora och allvarliga problem som regeringen inte borde ducka för, säger Maria Rankka.