Stockholms Handelskammare: Det är ett misstag att exkludera privata aktörer från välfärdskommissionen

Regeringen inrättade under morgonen en välfärdskommission – där näringslivet inte har en plats vid bordet.

Stockholms Handelskammare menar att det är ett misstag som försvårar möjligheterna att möta den demografiska utvecklingen.

- Man borde ta chansen att inkludera näringslivet, sätta fokus på effektivitet, innovation och öppenhet för tekniska lösningar som kan leverera mer välfärd per investerad krona. Vi hoppas att regeringen är beredd att tänka om, säger Andreas Hatzigeorgiou, vd på Stockholms Handelskammare.

Under morgonen presenterade regeringen sin satsning på en välfärdskommission. I kommissionen kommer stat, kommuner, regioner och centrala arbetstagarorganisationer att samarbeta samtidigt som de privata aktörerna, som står för en betydande mängd av utförandet inom välfärden, är exkluderade.

Stockholms Handelskammare uppmanar regeringen att tänka om.

- Det är ett misstag att inte ta chansen att inkludera även de privata aktörerna i samtalet. Deras insikter och kunskap om hur innovativa och tekniska lösningar kan effektivisera välfärden borde välkomnas. Det ligger i allas intresse att vi får mer välfärd för pengarna, säger Andreas Hatzigeorgiou.

Nyligen presenterade Stockholms Handelskammare siffror för den demografiska utvecklingen och av den framgår att åldersgruppen 80+ väntas växa snabbt i Stockholms län. Dessutom växer samma grupp också starkt i de svenska städer som har fler än 100 000 invånare.

- Vi har en förskjutning i demografin där människor, så väl i städer som på landsbygd, blir äldre. Bara i Stockholms län väntas åldersgruppen 80+ växa med omkring 57 procent under en tioårsperiod. Det är i grunden väldigt positivt att människor kan leva längre, men det borde också föranleda ett starkare fokus på effektivitet och det menar vi att regeringen missar här, säger Andreas Hatzigeorgiou.