Stockholms Handelskammare backar upp ABB:s krav på amnesti

Stockholms Handelskammare backar upp ABB:s krav på amnesti

ABB kräver i Dagens Industri amnesti för kompetensutvisade.

Stockholms Handelskammare, som tidigare riktat samma krav, ställer sig bakom kravet.

Maria Rankka, vd på Stockholms Handelskammare, kommenterar saken:

- Vi har tidigare ställt liknande krav mot politiken och backar självfallet upp ABB i detta. Det är dags för regering och opposition att göra verkstad av tidigare utfästelser om att stoppa kompetensutvisningarna, säger Maria Rankka.

- Det politiska systemet framstår som oförmöget att lösa problemet och stoppa kompetensutvisningarna. Det finns en bred politisk uppslutning i riksdagen för att det här är fel, regeringen har också sagt det och Migrationsöverdomstolen har i domar förtydligat att misstag bör gå att åtgärda utan utvisning. Trots det fortsätter dessa kompetensutvisningarna att sätta käppar i hjulet för svenska företag, säger Maria Rankka.

- Jag kan förstå att det är svårt att leverera lösningar när de politiska partierna är oense, men att det inte lyckas när alla är överens tyder på ett systemfel. Det kan inte vara meningen att svenska företag, i det här fallet ABB, gång efter gång ska be om hjälp att lösa ett allvarligt problem som aldrig tycks bli löst, säger Maria Rankka.