Stockholm rankas 123:a i näringslivsklimat: "Pinsamt låg placering"

Stockholm rankas 123:a i näringslivsklimat: "Pinsamt låg placering"

Stockholms stad hamnar på plats 123 på den kommunala ranking över näringslivsklimat som Svenskt Näringsliv presenterar varje år. Det är ett tapp på drygt 100 placeringar på fyra år.

Stockholms Handelskammare ser positionen som problematisk.

- Det är en pinsamt låg placering. Stockholm tävlar främst mot andra framgångsrika storstadsregioner och nu riskerar vi att bli omsprungna. Oavsett vilka partier som till slut bildar en ny styrande majoritet så måste näringslivsklimatet förbättras, säger Andreas Hatzigeorgiou, vd på Stockholms Handelskammare.

År 2014 rankades Stockholm stad som Sveriges 22:a bästa kommun i näringslivsrankingen. Tre år senare hade Stockholm tappat 101 placeringar och positionerade sig på plats 123 på listan.

Även i 2018 års ranking, som släppts i dag, ligger Stockholm 123:a.

Av undersökningens nedbrytningar framgår det att företagen rankar attityden från Stockholms politiker gentemot företagande på plats 265 av 290 kommuner.

Tjänstemännen placerar sig på plats 263.

Jämfört med 2012 års undersökning är det en försämring för kommunpolitikernas attityd till företagande med nästan 200 placeringar.

- Nu behövs krafttag för att öka Stockholms konkurrenskraft och attraktivitet. Bostadsfrågan måste lösas och vi måste få bukt med trafiksituationen genom färdigställande av ringleden. Sen måste Stockholm få bättre flygförbindelser och kunna locka fler globala talanger. Jag vill att nästa politiska majoritet verkar för en one-stop shop för globala talanger, säger Andreas Hatzigeorgiou.

Källa: Här finns sammanställning år för år över Stockholm.