​Stockholm faller på listan över finanscentrum

​Stockholm faller på listan över finanscentrum

Stockholm faller I den nya internationella rankningen över finanscentrum.

Stockholm är nu rankade 12:a i Västeuropa och 42:a i världen.

- Det är en besvikelse att se att Stockholm fortsätter att tappa mark. Det borde finnas förutsättningar att ligga bättre till i den här rankningen, säger Andreas Hatzigeorgiou, chefsekonom på Stockholms Handelskammare.

I senaste mätningen från The Global Financial Centres Index (GFCI) placerade sig Stockholm på en 39:e plats. Den nya rankningen, släppt i dag, placerar sig Stockholm på plats nummer 42.

Ett tapp på tre placeringar.

I dagsläget placerar sig huvudstaden på 12:e plats i Västeuropa.

- Vi ser tyvärr att näringslivsklimatet utvecklats negativt i Stockholm även i svenska mätningar. Det i kombination med förslag om exitskatt, flygskatt och att Nordea flyttat från Sverige speglar så klart inte huvudstaden positivt, säger Andreas Hatzigeorgiou.

- Min uppfattning är att Sveriges huvudstad ska kunna ligga högre upp, speciellt i jämförelse med övriga Europa. Förhoppningsvis finns den politiska viljan att fokusera mer på att förbättra näringslivets villkor, säger Andreas Hatzigeorgiou.