Stockholm drabbas hårdast av avtrappat jobbskatteavdrag och förändrad brytpunkt

Stockholm drabbas hårdast av avtrappat jobbskatteavdrag och förändrad brytpunkt

Stockholms län drabbas i särklass hårdast av den försämrade brytpunkten för statlig inkomstskatt och det avtrappade jobbskatteavdraget.

Det visar siffror som SCB tagit fram på uppdrag av Stockholms Handelskammare.

Det avtrappade jobbskatteavdraget slår hårdast mot Stockholms län som får bära cirka 46 procent av det ökade skatteuttaget – 1,5 av omkring 3,25 miljarder.

Det innebär att avtrappningen av jobbskatteavdraget i snitt kostar nästan 1 300 kronor per sysselsatt i Stockholms län.

- Kombinationen av att försämra brytpunkten och att trappa av jobbskatteavdraget är ett högpotent sätt att sänka incitamenten att utbilda sig, jobba skift eller nätter samt att ta på sig extrajobb. Principiellt är det fel att göra det mindre attraktivt att jobba, säger Andreas Hatzigeorgiou, chefekonom på Stockholms Handelskammare.

- Det är så klart väntat att effekterna blir störst i en region där lönerna är något högre än i övriga landet. Samtidigt är levnadskostnaderna, exempelvis för att ha någonstans att bo, också betydligt högre i Stockholm och det gör dessa förändringar ganska besvärliga, säger Andreas Hatzigeorgiou.

Den försämrade brytpunkten för statlig inkomstskatt kostar berörda löntagare sammantaget nästan 3,2 miljarder kronor extra under år 2018. Av denna ökade skattebörda landar 34 procent – nästan 1,1 miljarder kronor – på löntagare i Stockholms län.

Det motsvarar omkring 930 kronor extra per sysselsatt.

- Det är väldigt tydligt att det belastar huvudstadsregionen extra hårt. Det är en skatteförändring som är utformad på så sätt att den påverkar framförallt högutbildade, men även folk som jobbar på obekväma tider eller jobbar väldigt mycket, säger Andreas Hatzigeorgiou.

Siffror för samtliga län går att hitta i bifogad PDF.