Maria Rankka

Stockholm är en stark huvudkontorsekonomi

Nyligen publicerade den ansedda amerikanska finanstidningen Forbes en lista över de 2000 största börsnoterade företagen i världen. Hela 23 av de 26 svenska företagen som återfinns på listan har sitt huvudkontor i Stockholmsregionen.

- Stockholm är i den absoluta världseliten. Det är få regioner med två miljoner invånare som härbärgerar huvudkontoren för 23 världsledande företag. Huvudkontoren i Stockholm leder till positiva effekter för ekonomin som köp av tjänster inom IT, management, juridik, finans och kommunikation.

Det säger Maria Rankka, vd Stockholms Handelskammare.

- Den internationella konkurrensen är knivskarp och Sverige måste förbättra företagsklimatet. Det är en allvarlig varningssignal att Nordea överväger att flytta huvudkontoret från Stockholm på grund av regeringens planer att införa en bankskatt, avslutar Maria Rankka.

Rankningen:

1770. Securitas
1897. Fabege AB
1996. Fastighets Balder

För mer information kontakta Handelskammarens kommunikationschef Andreas Åström, 073-633 55 55.