Maria Rankka

Stärk stockholmarnas valfrihet

I dag presenterar Stockholms Handelskammare en analys baserad på Socialstyrelsens kvalitetsenkäter i äldreboende och hemtjänst i Stockholms stad. Siffrorna visar konsekvent att äldre ger privata utförare bättre betyg än kommunala verksamheter.

- De äldre i Stockholms län ger privata utförare högre betyg än kommunala verksamheter. Tyvärr arbetar den politiska majoriteten i Stockholms stad för att minska andelen privata utförare, bland annat genom att återta privat drivna äldreboenden i kommunal drift.

Det säger Maria Rankka, vd Stockholms Handelskammare, i en kommentar till den nya analysen.

- Vi vill att kvalitet ska stå i centrum för välfärdsverksamheterna. En mångfald av utförare driver fram innovation och kvalitetsutveckling. Det gynnar i första hand Stockholms äldre, men är också avgörande för att vår region ska vara attraktiv att leva i. Dessutom är möjligheterna till export av våra välfärdstjänster stora, avslutar Maria Rankka.

Stockholms Handelskammares förslag:
* Stoppa skadliga förslag om vinstbegränsning. Enligt en sammanställning som Stockholms Handelskammare lät göra 2015 arbetar var tredje anställd inom vård- och omsorgssektorn i Stockholms län i privat regi. Branschen domineras av små företag med mindre än 10 anställda. Denna mångfald skapar valfrihet för Stockholms äldre - men också för arbetstagare som får möjlighet att ”rösta med fötterna” när olika arbetsgivare konkurrerar om arbetskraften. Förslaget om vinstbegränsning som regeringens utredare aviserat kommer att göra det mycket svårare att starta och driva välfärdsföretag.

* Kvalitet i fokus. Stockholms stad ska självklart inte förlänga avtal med privata utförare som missköter sin uppgift. Men att återta väl fungerande verksamheter enbart för att öka andelen verksamheter i kommunal regi är fel.

* Välkomna innovation. För att äldreomsorgen ska kunna drivas effektivt och på de äldres villkor behöver den ständigt utvecklas och förnyas. Det gäller både arbetsmetoder och tekniska hjälpmedel. Vinstdrivna verksamheter har en stark drivkraft att investera i innovation.

För ytterligare kommentarer kontakta Andreas Åström, kommunikationschef Stockholms Handelskammare, 073-633 55 55.