Stadsmiljöpriset 2019 delas mellan två brobyggare

Stadsmiljöpriset 2019 delas mellan två brobyggare

Stockholms Handelskammares Stadsmiljöpris, som delats ut sedan 1986, delas i år mellan Folke Bernadottes bro på Djurgården och till den nya bron mellan Rinkeby och Stora Ursvik.

Andreas Hatzigeorgiou, vd på Stockholms Handelskammare, menar att så väl symbolik som funktion hos broarna gynnar stadens attraktivitet.

- Broar har förmågan att överbrygga klyftor, ta bort barriärer och förstärka rörligheten i en stad. Det är värden som vi tror kommer vara viktiga för att göra Stockholm till Europas bästa huvudstad, säger Andreas Hatzigeorgiou.

Stadsmiljöpriset har delats ut sedan 1986 och belönar projekt som på bästa sätt bidragit till förskönande eller förbättring av Stockholms stadsmiljö. Insatsen kan vara av återställande, bevarande, förnyande eller på annat sätt förändrande karaktär och gälla en miljö, inom- eller utomhus, som är tillgänglig för allmänheten.

År 2019 går priset till Rundquist Arkitekter för Folke Bernadottes Bro och Stockholms stad och Sundbybergs stad för bron mellan Rinkeby och Stora Ursvik.

- Det är sätt att knyta band mellan stadsdelar samtidigt som man skapar uppskattade byggnadsverk som underlättar människors liv i staden. Broarna skapar nya relationer genom att starkare koppla ihop delar av staden och bidra till ökad rörelse mellan stadsdelar, säger Andreas Hatzigeorgiou.

- Den moderna och framgångsrika staden måste erbjuda rörlighet och tillgänglighet. I Stockholms Handelskammares strävan efter att Stockholm ska bli Europas bästa huvudstadsregion så kommer rörligheten inom staden vara en avgörande faktor och därför är det glädjande att via Stadsmiljöpriset lyfta fram brobyggarnas insats för en bättre stad, säger Andreas Hatzigeorgiou.

Vinnare 1: Rundquist Arkitekter för Folke Bernadottes Bro.

Henrik Rundquist, vd Rundquist Arkitekter tar emot priset.

Vinnare 2: Stockholms stad och Sundbybergs stad för bron mellan Rinkeby och Stora Ursvik.

Peter Lundevall, stadsplanerare, Stockholms stad, och Renoir Danyar, stadsplanerare, Stockholms stad tar emot priset för Stockholms stad.

Anna Strid Sahlin, projektansvarig, Sundbybergs stad tar emot priset för Sundbybergs stad.

Kontaktuppgifter:

Henrik Rundquist, Rundquist Arkitekter

henrik.rundquist@rundquist.se

Anna Sahlin, projektansvarig, Sundbyberg

anna.stridsahlin@sundbyberg.se

Renoir Danyar, stadsplanerare, Stockholm

renoir.danyar@stockholm.se

Peter Lundevall, stadsplanerare, Stockholm

Peter.lundevall@stockholm.se

Motivering:

Att kunna bygga broar är mänsklighetens viktigaste färdighet. Det är tack vare brobyggandet, såväl det fysiska som det bildliga, har vi vidgat våra världar. Inga projekt kan vara viktigare, och få förluster skapar sådan förstämning som en raserad bro.

Det är därför med stor glädje som Handelskammaren kan konstatera att det åter börjat byggas broar i Stockholm. Broar som inte bara ser till trafiknyttan, även om den också är viktig, utan bryr sig om att ta bort barriärer. Genom att belöna två broar som på var sitt sätt visar på det fysiska brobyggandets möjligheter att skapa nya rörelser och nya relationer i staden vill vi uppmuntra staden att ta vara på dess slumrande möjligheter. Stockholm är en stad där motorlederna och vattenrummen ritat kartan. Just därför kan broar här göra en väldig skillnad.

Stockholms handelskammares Stadsmiljöpris för 2019 går till Den första har skapat nya möjligheter att röra sig i huvudstadens mest prominenta park, och den andra har öppnat för kontakter mellan två enklaver i en allt för segregerad del av staden.

Runt om i världen har nya broar knutit uppskattade band mellan tidigare åtskilda stadsdelar. De har skapat nya relationer men också blivit uppskattade byggnadsverk. Genom att ge årets stadsmiljöpris till gång-, cykel och kollektivtrafikbron över Enköpingsvägen samt till den över Djurgårdsbrunnskanalen vill Handelskammaren verka för att också Stockholm spänner bågen.

Juryn:

Juryn består av Mark Humphreys, kontorschef Tengbom, Hedvig Hedqvist, skribent/designhistoria, Henrik Nerlund, kanslichef, Rådet till skydd för Stockholms skönhet, Martin Rörby, arkitekturhistoriker, Rasmus Waern, arkitekt, Wingårdh arkitektkontor, Anders Wahlgren, Suecia-Film, Jan Åman, Curator och kulturentreprenör, Boel Hellman, arkitekt, 3XN Sverige, Daniella Waldfogel, näringspolitisk chef, Stockholms Handelskammare.

Tidigare vinnare av Stadsmiljöpriset:

1995 Haga Norra trafikplats
1996 Jarlaplan, nya bostäder och upprustning av Borgarskolan