Göran Brocknäs

”Snart bor 400 000 personer i Uppsala län”

Nya siffror visar att Uppsala län mellan 2016 och 2026 förväntas öka till över 400 000 personer. Det
är en ökning med hela 57 000 invånare. Uppsala kommun fortsätter att växa kraftigt,  men även Knivsta och Enköping står för stora delar av befolkningsökningen i Uppsala län.
Den historiska ökningen ställer stora krav på utbyggd infrastruktur, förbättrat näringslivsklimat, kollektivtrafik och en bättre fungerande bostadsmarknad.

- Uppsala läns befolkning förväntas öka kraftigt den kommande tioårsperioden. När befolkningen förväntas fortsätta växa med en buss i veckan ökar behoven av nya jobb och investeringar i regionen, säger Göran Brocknäs regionchef Handelskammaren i Uppsala.

- För att få bukt med den skriande bostadsbristen måste politiken enas om en arsenal av åtgärder. Att bygga två nya järnvägsspår mellan Uppsala och Stockholm kan ge 100 000 nya bostäder. Vi måste även bygga ett modernt flexibelt elbussnät, avslutar Göran Brocknäs.

De fem snabbast växande kommunerna i Uppsala län, 2016-2026, är:
1. Uppsala kommun beräknas öka sin folkmängd med 32 696 invånare perioden 2016-2026.
2. Knivsta kommun beräknas öka sin folkmängd med 10 557 invånare perioden 2016-2026.
3. Enköpings kommun beräknas öka sin folkmängd med 9 134 invånare perioden 2016-2026.
4. Tierps kommun beräknas öka sin folkmängd med 1 994 perioden 2016-2026.
5. Håbo beräknas öka sin folkmängd med 1 442 invånare perioden 2016-2026.

Siffrorna har tagits fram av Peter Stein, Stein Brothers, och källorna är egna beräkningar och SCB.
Mer fakta om undersökningen finns på www.chamber.se

För ytterligare kommentarer kontakta Handelskammarens kommunikationschef Andreas
Åström, 073-633 55 55.