Fördjupande innehåll bifogas som PDF.

Skärpta restriktioner - då tvärdyker bokningarna på restaurang igen: "Stora problem när kurvan störtar brant nedåt"

Restaurangbokningarna tvärdyker efter att restriktioner om åtta personer på allmänna sammankomster och förbud att servera alkohol efter klockan 22:00 meddelats.

Utvecklingen, som är tydlig i så väl Stockholm som Sverige, understryker behovet av förbättrade stödåtgärder.

- Omställningsstödet behöver breddas och bli enklare att söka. Trots att det konsekvent har varit lägre tryck på bokningar sedan mars så finns det restauranger som haft svårt att ta del av den stödformen och som en följd av det kommer få stora problem när kurvan störtar brant nedåt, säger Stefan Westerberg, chefekonom på Stockholms Handelskammare.

Stockholms Handelskammare har analyserat statistik för bordsbokningar på restaurang under coronapandemin. Trenden har varit genomgående mycket svag i så väl Stockholm som Sverige sedan mitten på mars, men under hösten började kurvorna sakta klättra uppåt.

I takt med högre rapporterad smittspridning och flera aviserade restriktioner har dock trenden brutits. På kort tid har bordsbokningarna minskat markant. Under vecka 47 i år var antalet bordsbokningar i Stockholms län 62,7 procent lägre jämfört med samma vecka i fjol. Motsvarande siffra i Sverige är 58,8 procent.

Stockholms Handelskammare föreslog under gårdagen 11 åtgärder för att förändra företagsstöden och menar att utvecklingen inom restaurangnäringen ytterligare understryker behovet. Exempelvis krävs det i dag ett omsättningstapp på minst 50 procent för att få ta del av omställningsstödet. Handelskammaren har föreslagit att regeringen skyndsamt sänker den nivån till 30 procent och samtidigt inleder ett arbete för att ta fram en progressiv modell där stöden trappas upp.

- Det kommer vara helt nödvändigt för att rädda jobb i flera tjänstenäringar, exempelvis restaurang. Ribban för att få ta del av stöd har lagts på en sådan nivå att företag som faktiskt har haft väldigt stora bortfall under lång tid har svårt att få hjälp. Så borde det inte vara och om det inte förändras så kommer kostnaden i form av förlorade jobb och fullbordade konkurser, säger Stefan Westerberg.

Även i statistiken för transaktioner med betal- och kreditkort syns en tydlig nedgång i köp utförda på restaurang. Från en nivå något under det normala har kortköpen dalat nedåt och låg den 14:e november 41,5 procent under förra årets nivåer.

Trenden är snarlik om man via Googles platstjänster analyserar allmänhetens besök på restauranger, kaféer, köpcentra, bibliotek och biografer. Där noteras en nedgång i antal besökare på dessa platser med 24,6 procent i Sverige och 25,6 procent i Stockholms län jämfört en referensperiod innan coronakrisen bröt ut.