Sju av tio svarar: Prioritera bostadsfrågan högre

Sju av tio svarar: Prioritera bostadsfrågan högre

Sju av tio svenskar anser att bostadsfrågan borde prioriteras högre.

Det visar en undersökning som Evimetrix utför på uppdrag av Stockholms Handelskammare.

- Det är uppenbart så att allmänheten ser ett stort problem som förblivit i princip ohanterat under många år, säger Daniella Waldfogel, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare.

3 039 personer har besvarat frågeställningen "anser du att politikerna borde prioritera frågan om att lösa svårigheterna på bostadsmarknaden?"

Av de tillfrågade svarar 70,1 procent att bostadsfrågan borde prioriteras högre samtidigt som 21,5 procent anser att den är korrekt prioriterad i dag.

Bara 8,4 procent anser att bostadsfrågan skulle kunna prioriteras lägre.

I Stockholms län är 72,8 procent för att prioritera bostadsfrågorna högre samtidigt som endast 7,6 uppger att man vill prioritera frågan lägre.

- Det är en starkt ensidig bild av att frågan borde ha högre prioritet och att bostadsmarknaden dras med stora problem. Allt fler har svårt att få in en fot på bostadsmarknaden. Det slår hårt väldigt hårt på det personliga planet – trångboddheten ökar, människor ställs mot varandra i konkurrensen om de bostäder som finns och många tvingas tacka nej till arbeten eller studieplatser, säger Daniella Waldfogel.

Nedbrutet på partisympatisörer framgår att samtliga partiers väljare anser att bostadsfrågan behöver prioriteras högre. Tydligast är Liberalernas väljare där 75,5 procent vill se frågan högre prioriterad.

Kristdemokraterna är det parti som har lägst andel väljare som efterfrågar högre prioritet av frågan, 61 procent.

- Stockholms Handelskammare har tidigare efterfrågat att partierna ska sätta sig ner och brett diskutera hur vi ska kunna få en långsiktigt hållbar bostadspolitik. Rörligheten på bostadsmarknaden måste öka, det behöver byggas fler bostäder för olika plånböcker samtidigt som de allra mest resurssvaga måste få ett riktat stöd för att kunna etablera sig på bostadsmarknaden, säger Daniella Waldfogel.

Undersökningen är genomförd i en webbpanel med kvoter för att spegla ett riksrepresentativt urval med avseende på kön, ålder och boenderegion.

Datainsamlingen har genomförts under perioden 4 juni till 21 juni 2018.