Fredrik Torehammar

Shekarabi, vilka blir konsekvenserna av vinstförbudet?

Omkring 100 000 personer i huvudstadsregionen i Uppsala-Stockholm arbetar i privata välfärdsbolag. De arbetar i skolor, förskolor, äldreboenden, hemtjänsten och sjukvården. Dessa jobb står nu på spel i och med att regeringen och Vänsterpartiet går vidare med förslaget om att begränsa välfärdsföretagens möjlighet att göra vinst.

- Vi ser ett allvarligt läge där kvinnodominerade småföretag inom välfärdssektorn får allt svårare att finansiera och expandera sin verksamhet. Närmare 40 procent av alla som arbetar inom den privata välfärdsbranschen återfinns i huvudstadsregionen Uppsala-Stockholm.

Det säger Fredrik Torehammar, näringspolitisk expert Stockholms Handelskammare, inför debatten i Uppsala mellan civilminister Ardalan Shekarabi (S) och Jimmie Åkesson (SD).

- Hela 80 procent av välfärdsproduktionen är idag offentlig. I det sammanhanget blir det märkligt att politiska krafter ägnar så mycket tid åt att bekämpa småföretag som arbetar för att förbättra kvaliteten inom svensk välfärd. När nu regeringen vill genomföra ett förslag som i praktiken innebär ett vinstförbud för välfärdsföretag så är huvudfrågan som måste ställas till Ardalan Shekarabi om kommuner och landsting har möjlighet att ta över de privata företagens verksamhet? avslutar Fredrik Torehammar.

Fakta om välfärdsföretagande:

* Uppsala län tillsammans med Skåne, Kronoberg, Gävleborg, Uppsala, Jönköping, Kalmar och Halland tillhör de landsting som köper in mer än 10 procent av verksamheten från privata utförare, i Uppsala län är siffran 14 procent (plats fem av landstingen i landet). Stockholms läns landsting är det landsting som köper in klart störst andel av verksamheten från privata utförare (21 procent).

* Landstingen i Uppsala, Stockholm och Skåne har infört klart fler vårdval än övriga landsting. Uppsala har näst flest vårdval i landet efter Stockholm.

* I Uppsala län bedrivs över hälften av vårdcentralerna i privat regi. I Stockholms län bedrivs nästan 70 procent av vårdcentralerna i privat regi.

* Ett stort antal privata utförare i Uppsala län komma att påverkas av en eventuell vinstbegränsning. I dessa företag och stiftelser arbetar idag cirka 7 200 personer med tjänster som finansieras av kommuner och landsting. Till det kommer ytterligare ett antal personer som arbetar med personlig assistans.

* 13 000 elever inom för-, grund- och gymnasieskola i länet har valt friskolor som nu kan tvingas lägga ned sina verksamheter. Även drygt 2 600 äldre som har sitt boende eller sin hemtjänst från privata alternativ kan tvingas bort från den omsorg de valt.

* I Sverige finns 12 700 privat drivna företag inom vård och omsorg. Av dessa har 54 procent (6938) en kvinna som operativ företagsledare. Inom äldreomsorgen är den siffran hela 67 procent.

* Av de 153 000 anställda som arbetar inom privat driven vård och omsorg i Sverige är ungefär 75 procent kvinnor (114 800).

För mer information kontakta Stockholms Handelskammares kommunikationschef Andreas Åström 073-633 55 55.