Seger för Handelskammaren när amorteringskravet slopas under coronakrisen

Seger för Handelskammaren när amorteringskravet slopas under coronakrisen

Stockholms Handelskammare har länge kritiserat amorteringskraven och krävt att de ska ändras eller slopas, särskilt under brinnande coronakris. Därför välkomnar Handelskammaren nu att Finansinspektionen stoppar amorteringskravet under coronakrisen.
- Det är bra att Finansinspektionen nu agerar genom att slopa amorteringskravet. Det är fullkomligt orimligt att människor ska tvingas spara genom sitt boende mitt under brinnande coronakris när varsel, permitteringar och konkurser avlöser varandra. Nu måste regeringen dra tillbaka det skärpta amorteringskravet helt och hållet. Det var ett dåligt förslag från början och dess negativa effekter har blivit smärtsamt tydliga som ett resultat av coronakrisen, säger Andreas Hatzigeorgiou, vd på Stockholms Handelskammare.

Stockholms Handelskammare har upprepade gånger påpekat att det finns problem med de svenska amorteringskraven. Exempelvis att hushållen får svårt att upprätthålla sin konsumtion vid snabba ekonomiska förändringar, som nu exempelvis sker med coronakrisen. Detta var något som professor Lars E.O Svensson framhöll i en rapport åt Handelskammaren under förra året.
Det breda undantag för alla bolånetagare som Finansinspektionen presenterade under morgonen ser Stockholms Handelskammare är ett steg i rätt riktning.
- Nu behöver hushållen större ekonomisk frihet, inte tvångssparande genom amortering. Sverige behöver få de ekonomiska hjulen att rulla. Hushållen måste då kunna konsumera. Dessutom har de aggressiva amorteringskraven låst ute stora grupper från bostadsmarknaden och det är också ett starkt skäl att agera oavsett konjunkturläge. Vi uppmanar nu regeringen att ta sitt ansvar och dra in det skärpta amorteringskravet en gång för alla, säger Andreas Hatzigeorgiou.