Privata museer lyfter Stockholms kulturliv

Den senaste tioårsperioden har åtta privata museer startats i Stockholm. Det är unikt och visar vilken start-up-region Stockholm är även på kulturområdet. Stockholms Handelskammare har kartlagt den privata musei- och konsthallsmarknaden i Stockholms län och analyserat de privata aktörerna, när de startade och vad de tillför kulturlivet.

Att privata konstsamlare medverkar till att bygga museer och konsthallar och gör sina samlingar tillgängliga för allmänheten är en trend på många håll i världen. I Stockholms län finns tjugotalet privata museer och konsthallar som tillsammans stärker Stockholms kulturliv och bidrar till en större bredd och djup på det kulturella området.

– Stockholm är en av de snabbast växande turiststäderna i världen, och där spelar kulturutbudet en stor roll. Men det spelar också roll för oss som bor här och för att locka rätt människor till Stockholm, något som är oerhört viktigt för näringslivet, säger Lotta Andersson, utredare på Stockholms Handelskammare.

Fotografiska, ABBA The Museum och Artipelag är tre av de nya privata initiativen som dessutom tagit sig in på tio-i-topp-listan över de mest populära museerna i Stockholms län på resesajten Tripadvisor. Detta är ett viktigt bete för att stärka Stockholm som turistdestination.