Pressinbjudan: Staden som lösning i omställningen, tema under Stockholm Sustainability Summit

Inför Stockolm+50 bjuder Stockholms Handelskammare in till öppet seminarium om staden som drivhus för grön innovation och omställning.

Världens större städer står för en betydande del av klimatavtrycket. Samtidigt är det just i och runt städerna som banbrytande innovationer och ny teknik skapas. Under handelskammarens första Stockholm Sustainability Summit kommer vi med hjälp av kunniga experter och talare lyfta stadens roll i den gröna omställningen.

–De gröna städerna kommer att bli vinnare. Nya lösningar som förändrar hur vi bygger, reser och bor kommer att vara avgörande för att klara klimatkrisen. Vi vill ge alla de som bygger framtidens städer inspiration att ta ytterligare ansvar i en omvälvande tid, säger Andreas Hatzigeorgiou vd, Stockholms Handelskammare

Keynote speakers

Helle Søholt, vd och grundare, Gehl

Helle Søholt är vd och medgrundare till arkitektbyrån Gehl i Köpenhamn. Hon är en välkänd internationell ledare inom arkitektur och urban design och är ofta med som rådgivare i städers förändrings- och planarbete med utgångspunkten att skapa städer för människor.

Lucy Yu, vd, Centre for Net Zero

Lucy Yu är vd på det Londonbaserade forskningscentret Centre for Net Zero som arbetar mot klimatförändringarna genom att sammanföra aktörer inom teknik, miljö, ekonomi och politik. Hon är expert inom tech och policy och har bland annat arbetat som ledare för arbetsgrupper inom Storbritanniens regering och FN samt även rådgivare till några av Europas främsta startups. Lucy Yu är expert på hållbara städer, energi, AI, data och digital utveckling.

Övriga medverkande:

• Malin Labecker, Senior Mobility Strategist, Volvo Cars
  • Philip Göransson, grundare och CCO, Hydda Group
  • Cattis Carlén, affärsansvarig, OBOS deläga
  • Saga Jernberg, hållbarhetsansvarig, Atrium Ljungberg
  • Niklas Svensson, affärsområdeschef, Tengbom

Tid och plats:

31 maj 2022
11.30–13.30

Anmäl dig till eventet

Stockholms Handelskammare är en oberoende näringslivsorganisation som drivs på uppdrag av våra medlemsföretag. Vi är politiskt obundna och agerar utan vinstintresse för att främja en välmående huvudstadsregion.

Läs mer om Stockholms Handelskammare: www.stockholmshandelskammare.se