Maria Rankka

​Pressinbjudan: Kriminaliteten förgiftar företagandet i förorten

Företagsklimat och trygghet har alltför länge betraktats som två separata frågor. Det håller inte. De borde gå hand i hand. Småföretagens närvaro i de utsatta områdena skapar trygghet, men för att kunna bedriva företagande så måste säkerhetssituationen i vissa förortsområden i Stockholms län förbättras. När brottslighet flyttar fram positionerna så riskerar utanförskapet att öka.

Handelskammaren har låtit Demoskop intervjua nära trehundra småföretagare i områden med högt utanförskap. Hur ser de på företagsklimatet? Vad har de för utmaningar? Vilka lösningar förordar småföretagen? Hur bör samhället agera? Hur har företagandet i Södertälje utvecklats sedan den stora myndighetsinsatsen Tore II.

Resultatet presenteras i en ny rapport och med hjälp av den föreslår Stockholms Handelskammare skarpa åtgärder på hur säkerhetssituationen kan förbättras.

Salam Kurda, småföretagare i Husby sedan 30 år tillbaka, berättar om varför han lägger ner sin verksamhet efter årsskiftet.

Därefter följer en politisk debatt om lösningar. Vad kan politikerna på riks- och kommunnivå göra?

Tid: Tisdag den 24 oktober 12:00-13:00, lunchmacka från 11:30
Plats: Stockholms Handelskammare, Brunnsgatan

Medverkande:
Helene Petersson, riksdagsledamot justitieutskottet (S)
Tomas Tobé, rättspolitisk talesperson (M)
Roger Haddad, rättspolitisk talesperson (L)
Johan Hedin, rättspolitisk talesperson (C)
Anna König Jerlmyr, oppositionsborgarråd (M)
Åsa Lindhagen, socialborgarråd (MP)
Boel Godner, kommunalråd Södertälje (S)
Lotta Edholm, oppositionsborgarråd (L)
Johan Oljeqvist, VD Fryshuset
Maria Rankka, VD Stockholms Handelskammare, moderator
Andreas Åström, kommunikationschef, Stockholms Handelskammare

För ytterligare kommentarer och anmälan kontakta Handelskammarens kommunikationschef Andreas Åström, 073-633 55 55 eller andreas.astrom@chamber.se.