Maria Rankka

Pressinbjudan: Hur kan vi engagera talanger i entreprenöriella företag?

Välkommen till ett seminarium med SUP46, Stockholms Handelskammare och European Centre for Entrepreneurship and Policy Reform (ECEPR) om hur svenska företag ska kunna engagera talanger i entreprenöriella företag.

Den senaste tiden har förutsättningarna för entreprenörer diskuterats flitigt. I områden med hög nivå av entreprenörskap belönas medarbetarna ofta genom att få en del av företagets eventuella framtida värdeuppgång – genom så kallade personaloptioner. Denna belöning är viktig eftersom den kompenserar för den extra risk och den ofta lägre lön som medarbetarna får när de söker sig till nystartade entreprenöriella företag.

I Sverige finns många grundläggande positiva faktorer som främjar företagande och entreprenörskap på plats. Samtidigt leder utformningen av det svenska skattesystemet till att medarbetarna belastas av mycket höga skatter på personaloptioner. Därför lyfter vi frågan om hur Sverige kan skapa en rättvis beskattning på personaloptioner som gör att vi kan attrahera talanger till Sverige, samt få svenska talanger att stanna.

Datum: Tisdag den  5 juli 2016
Tid: 12:00-13:00
Plats: Wallers krog, Wallérs Plats 2, Visby

Deltagare:
Nima Sanandaji, vd ECEPR
Gabriel Sahlgren, vice vd ECEPR
Maria Rankka, vd Stockholms Handelskammare
Malcom Kemp, HR chef Klarna
Jessica Stark, vd och medgrundare SUP46
Katarina Berg, HR chef Spotify.
Sofia Kacim, Schlingmann (moderator)

Antalet platser är begränsat. Seminariet hålls delvis på engelska.
Det bjuds på lättare mat och dryck.

För anmälan kontakta Andreas Åström, kommunikationschef Stockholms Handelskammare, 073-633 55 55 eller andreas.astrom@chamber.se.