Pressinbjudan: Hearing med Bokriskommittén

Pressinbjudan: Hearing med Bokriskommittén

Under det gångna året har Bokriskommittén och ytterligare några expertutredningar presenterat en rad förslag till vad som bör göras för att skapa en bättre fungerande bostadsmarknad. Det har bland annat resulterat i att en stegvis reformering av hyressättningssystemet har börjat diskuteras på allvar.

Bokriskommitténs rapport presenterades i juni 2014 och nu anordnas en hearing med ett par ledamöter av kommittén.

Tid: Tisdag den 15 december kl 11:30-13:00 (lunch från 11:30).
Plats: Stockholms Handelskammare, Brunnsgatan 2.

Medverkande:
Maria Rankka, vd Stockholms Handelskammare
Reinhold Lennebo, vd Fastighetsägarna Sverige
Klas Eklund, ordförande i Bokriskommittén och seniorekonom på SEB
Hans Lind, professor i fastighetsekonomi KTH och ledamot av Bokriskommittén
Lennart Weiss, kommersiell direktör Veidekke

Hearingen webbsänds på www.chamber.se

Bokriskommitténs reformförslag i korthet:

* Genomför en gradvis omreglering av bostadsmarknaden. Detta ska göras på ett socialt ansvarsfullt och politiskt genomförbart sätt. Vi föreslår ett tillfälligt bostadsbidrag – finansierat av en tillfällig förmögenhetsskatt på äldre fastigheter – för att skydda hushåll med svag ekonomi. Hyresgästernas besittningsrätt värnas och skyddet mot oseriösa hyresvärdar skärps. Anpassningen till mer rättvisande hyror beräknas ta ett till två år i de flesta städer. I Göteborg fyra till fem år och i Stockholms stad över tio år. När detta är gjort har Sverige ett hyressystem som inte längre skapar svåra inlåsningseffekter.
* Reavinstskatten vid försäljning av villor och bostadsrätter bör sänkas, liksom skatten på uppskov. Sänkningen bör finansieras med en låg och effektivt utformad fastighetsskatt. Pantbrevskatt och lagfartsavgift bör sänkas.
* Minska de kommunala särkraven eftersom de fördyrar byggandet.
* Reducera antalet riksintressen och ta bort möjligheten att inrätta kommunala naturreservat.
* Minska möjligheterna att överklaga. Ge ökad tyngd åt översiktsplanen och minska betydelsen för detaljplanering samt snabba upp planprocessen.

För anmälan och mer information kontakta Stockholms Handelskammares kommunikationschef Andreas Åström 073-633 55 55.