Maria Rankka

Pressinbjudan: Förenkla arbetskraftsinvandringen för företag

Arbetskraftsbristen har nått de högsta nivåerna på åtta år i Stockholms län och situationen är akut inom teknikbranschen. Ett sätt att lösa arbetskraftsbristen är att rekrytera talanger utanför Europa.

Regelverket för arbetskraftsinvandring gör det möjligt att rekrytera utomeuropeiska medarbetare under förutsättning att kraven för arbetstillstånd är uppfyllda. Men många arbetsgivare upplever att det svårt att göra rätt och att det är lätt att begå oavsiktliga misstag under processen. Därför bjuder Stockholms Handelskammare in till ett frukostseminarium om vad arbetsgivare ska tänka på när de anställer utomeuropeisk arbetskraft.

Representanter från Migrationsverket, Skatteverket och Finfa (Svenskt Näringslivs Försäkringsinformation) berättar om regelverket som gäller för uppehålls- och arbetstillstånd, skatter och avgifter för utomeuropeisk arbetskraft och kollektivavtalade försäkringar.

Tid: Torsdag den 9 mars 08:00-09:00 (frukost från 07:30)
Plats: Brunnsgatan 2, Stockholms Handelskammare

Deltagare:
Ewelina Helmer, teamledare, Migrationsverket
Pia Blank Thörnroos, rättslig expert, Skatteverket
Tarek Amri, försäkringskonsult, Finfa
Seminariet leds av Maria Rankka, vd Stockholms Handelskammare

För anmälan och mer information kontakta Andreas Åström, kommunikationschef Stockholms Handelskammare, andreas.astrom@chamber.se eller 073-633 55 55.