Maria Rankka

Pressinbjudan: Backa Tayyab

På måndag den 3 oktober arrangerar Stockholms Handelskammare en stödaktion för att rädda stjärnprogrammeraren Tayyab Shabab som riskerar att utvisas på grund av ett enkelt formaliafel.

För att Stockholms län även fortsättningsvis ska vara en världsledande startup-scen är det viktigt att arbetsmarknaden fungerar väl. Sett i det ljuset är arbetskraftsinvandringen en viktig del av Stockholms läns arbetsmarknad, särskilt vad gäller yrken inom IT-området. För att företagen ska kunna växa och skapa arbetstillfällen måste det vara enkelt att locka topptalanger till Stockholm.

Arbetskraftsinvandring är en viktig reform för jobben och företagens växtkraft. Handelskammarens lanserar därför en kampanj i sociala medier för att för att rädda stjärnprogrammeraren Tayyab Shabab, #backatayyab.

- Att bibehålla talanger i Sverige är viktigt för att vi som nation ska ha en stark tillväxt, det gynnar bolags förutsättningar att tävla i en global värld. Det är också viktigt för att skapa en fungerande arbetsmarknad. Vi måste underlätta och förbättra regelverk för att undvika flaskhalsar i rekryteringen av utomeuropeiska medborgare, Katarina Berg, HR-chef Spotify.

Tid: Måndag den 3 oktober 17:00-19:00
Plats: Stockholms Handelskammare, Brunnsgatan 2

Följande personer talar:
Tayyab Shabab, programmerare
Mathias Plank, Dynamo
Johan Oljeqvist, Fryshuset
Katarina Berg, Spotify
Emil Källström, ekonomiskpolitisk talesperson C
Helena Westin, Cinnober
Fredrik Malm, migrationspolitisk talesperson L
Clarence Craaford, Centrum för rättvisa

För ytterligare kommentarer kontakta Andreas Åström, kommunikationschef Stockholms Handelskammare, 073-633 55 55.