Daniella Waldfogel

Pop-up-saluhall får Handelskammarens Stadsmiljöpris

Stockholms Handelskammares Stadsmiljöpris, som delats ut sedan 1986, går i år till den provisoriska saluhallen på Östermalmstorg. Byggnaden är tänkt att stå på torget under de två år som Östermalms saluhall är stängd för renovering och utveckling. Den provisoriska saluhallen har blivit en succé och antalet besökare har fördubblats.

- Handelskammarens Stadsmiljöpris går i år till den provisoriska saluhallen på Östermalmstorg. Pop-up-saluhallen är ett spännande grepp som manar till efterföljd och har gjort att torget fått ett nytt flöde av människor. Dessutom lyser den upp gaturummet som en lykta på kvällen. Vi behöver fler tillfälliga lösningar av det här slaget i hela Stockholmsregionen, säger Daniella Waldfogel, ledamot av Stadsmiljöprisets jury.

Juryns motivering:

En stad som växer och utvecklas med Stockholms hastighet och kraft behöver finna bra tillfälliga lösningar. Det är en utmaning att få dessa att berika istället för att förfula stadsmiljön.

Den tillfälliga saluhallen på Östermalmstorg är ett lysande exempel på hur en praktisk nödvändighet – restaureringen av saluhallen från 1800-talet – kan generera inte bara en förstklassig byggnad, utan även ett rikare stadsliv.

Medvetna satsningar på inpassning och gestaltning, även av strukturer som inte är avsedda att stå permanent, är därför något som bör uppmuntras. Att något är ämnat endast för en kortare tid kan också locka fram nytänkande och djärva grepp. Detta kan i sin tur ge impulser till det mer långsiktiga byggandet och därmed fungera som en drivande kraft för arkitekturutvecklingen i stort.

Fakta om Handelskammarens Stadsmiljöpris:

Handelskammarens stadsmiljöpris belönar projekt som på bästa sätt bidragit till förskönande eller förbättring av Stockholms stadsmiljö. Projektet ska ha slutförts under det gångna året. Insatsen kan vara av återställande, bevarande, förnyande eller på annat sätt förändrande karaktär och gälla en miljö, inom- eller utomhus, som är tillgänglig för allmänheten.

* Priset, som tidigare kallades Stockholmspriset, har funnits sedan 1986. De första åren gick priset till idéer för Stockholms förskönande och förbättrande. Sedan 1995 delas priset ut till projekt som faktiskt blivit genomförda.

* Juryn består av Sven Unger (ordförande), Mannheimer Swartling Advokatbyrå, Hedvig Hedqvist, Skribent/designhistoria, Henrik Nerlund, Rådet till skydd för Stockholms skönhet, Martin Rörby, Arkitekturhistoriker, Rasmus Waern, Wingårdh arkitektkontor, Anders Wahlgren, Suecia-Film, Jan Åman, curator och kulturentreprenör, Boel Hellman, delägare i Happyspace och arkitekt Alessandro Ripellino Arkitekter, Marianne Andrée och Daniella Waldfogel, Stockholms Handelskammare.

För ytterligare information kontakta Andreas Åström, kommunikationschef Stockholms Handelskammare, 073-633 55 55.

Följande projekt har belönats:
1995 Haga Norra trafikplats
1996 Jarlaplan, nya bostäder och upprustning av Borgarskolan