Över 400 000 väljare körs över om trängselskatten

Över 400 000 väljare, vilket motsvarar 28 % av väljarkåren i Stockholms län, körs över om trängselskatten. De kräver att politikerna ska lyssna på deras röster. Hela 78 procent av väljarna tycker det var fel av deras kommun att inte genomföra en folkomröstning om trängselskatten. Opinionen i de elva kommunerna är mycket jämn, men en liten övervikt för nej till trängselskatt. Det visar den enda opinionsundersökning som gjorts i dessa elva kommuner. - Detta visar tydligt att väljarna känner sig överkörda i en fråga som starkt berör hela länet. Det rimliga hade varit att anordna en folkomröstning för alla länets kommuner. Vi har inte råd med att ställa delar av regionen mot varandra i en tillväxtregion som har allt att vinna på att hålla ihop. Det säger Peter Egardt, VD för Stockholms Handelskammare, med anledning av en opinionsundersökning framtagen av Skop på uppdrag av Stockholms Handelskammare. - Opinionen inför omröstningen är mycket jämn. Att väljarna i elva kommuner inte får möjlighet att säga sitt om trängselskatten visar ännu en gång att denna folkomröstning varit föremål för alldeles för mycket politiskt taktiserande. Över 400 000 väljare i länet hindras från att få göra sin röst hörd om trängselskattens vara eller icke vara. Om undersökningen Mellan den 9 och 13 september 2006 intervjuades drygt 1.100 personer i åldern 18-84 år bosatta i de elva kommuner som inte skall hålla folkomröstning om trängselskatten, på uppdrag av Stockholms Handelskammare. Kommunerna som undersökts är: Norrtälje, Sigtuna, Upplands-Bro, Upplands-Väsby, Järfälla, Sundbyberg, Huddinge, Botkyrka, Södertälje, Nykvarn och Värmdö. Ansvarig för undersökningen på Skop är Birgitta Hultåker. Hela undersökningen på: http://www.chamber.se/skop_060914.pdf Om Stockholms Handelskammare Stockholms Handelskammare är en obunden näringslivsorganisation bestående av företag i Stockholms och Uppsala län. Handelskammaren grundades 1902 och har till uppgift att underlätta handel och utbyte och verka för ett bättre företagsklimat i regionen. I en medlemsundersökning svarade 75% av Handelskammarens medlemmar att de var emot att införa trängselskatt. Ytterligare information om Stockholms Handelskammare finns på www.chamber.se och mer om näringslivets syn på trängselskatt finns på www.tullvalet.se