Oacceptabla valsedlar för trängselskatten

I dag fredag presenterade Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet i Stockholms stadshus sin överenskommelse om valsedlarna inför trängselskatteomröstningen den 17 september. På valsedlarna står bland annat värderingar om trafiken och påstås att ”intäkterna återförs till Stockholmsregionen”. Den formuleringen möter skarp kritik från Stockholms Handelskammares VD Peter Egardt. - Nu är det bara några månader kvar till trängselskatteomröstningen och stockholmspolitikerna är kvar på sandlådenivå. Dagens beslut är bara ännu ett sorgligt exempel på hur politikerna misshandlar stockholmstrafiken och sina väljare, säger Peter Egardt i en kommentar. - Jag är särskilt besviken på att Annika Billström nedlåter sig till detta. Hon vet lika väl som jag att trängselskatten är en statlig skatt som inte går tillbaka till Stockholm. Jag hade hoppats att politikerna kunde nå en bred överenskommelse över blockgränserna och ge stockholmarna förtroendet att fatta sitt eget beslut om det trängselskatteförsök som faktiskt pågår. - De valsedlar som presenterades i dag är helt oacceptabla eftersom de innehåller både partipolitiska värderingar och direkta lögner. Det näringslivet och stockholmsregionen skulle behöva är ett slut på det politiska tjafset och i stället en bred överenskommelse om förbättrad framkomlighet utan trängselskatt. Precis det Annika Billström själv brukade arbeta för innan hon lät sig köras över av Miljöpartiet, avslutar Peter Egardt. För mer info kontakta: Peter Egardt, VD, 070 - 560 00 91 Anna Kinberg Batra, informationschef, 070 - 991 83 55, anna.kinberg.batra@chamber.se Högupplöst bild på Peter Egardt finns på: http://www.chamber.se/se/omoss/pressbilder/