Ny analys: Arbetslösheten i Stockholm ökar snabbare än vad som tidigare varit känt

Sedan SCB revideras sina arbetslöshetssiffror så höjs årsförändringen av arbetslösa i Stockholms län från 20 600 till 22 000 samtidigt som andelen arbetslösa i procent av arbetskraften ökar snabbare än vad som tidigare varit känt.

Det visar en ny analys (bifogas som PDF) från Stockholms Handelskammare.

- Det är oroande att Stockholm, som under väldigt många år varit landets jobb- och tillväxtmotor, har en så tydligt negativ utveckling, säger Stefan Westerberg, seniorekonom på Stockholms Handelskammare.

Under gårdagen reviderade SCB siffrorna för arbetslöshet. Andelen arbetslösa i Stockholms län i procent av arbetskraften för kvartal 3 år 2019 revideras ner från 6,7 till 6,6 procent.

Samtidigt revideras siffror från tidigare kvartal och när Stockholms Handelskammare analyserar utvecklingen framgår att arbetslösheten ökat något snabbare senaste året jämfört med före revideringen.

Innan revideringen ökade arbetslösheten från 5,3 procent kvartal 3 år 2018 till 6,7 procent kvartal 3 år 2019, en ökning med 1,4 procentenheter.

De reviderade siffrorna visar på en ökning från 5,1 procent till 6,6 procent, en ökning på 1,5 procentenheter.

- Ökningen har därmed varit något snabbare, om än inte till lika hög nivå, jämfört med vad tidigare framgått. Vi har en uppenbart dålig utveckling, som inskärper behovet av att reformeringen av arbetsförmedlingen sker varsamt och att vi rustar människor för sämre tider, säger Stefan Westerberg.

Antalet individer som gått till arbetslöshet mellan tredje kvartalet 2018 och 2019 är 22 000. Det är en ökning jämfört med innan revideringen, då siffran var 20 600.

Det procentuella årsförändringen på 32 procent för Stockholms län är betydligt större än Sverigesiffran på 11 procent.

- Stockholm har länge haft en relativt låg arbetslöshet, men ökar ganska snabbt nu. Sämre tider i Stockholm får följdkonsekvenser för hela Sverige. Det är fortsatt viktigt att stå på tå och att fler initiativ tas till offensiva strukturella tillväxtreformer. Utbildningssystemet måste anpassas i större utsträckning till vad som efterfrågas av marknaden. Vidare har huvudstadsregionen länge plågats av en dysfunktionell bostadsmarknad som förstärkt redan befintliga problem att rekrytera personal. Det är problem som inte kommer lösa sig på egen hand och därför måste politiken ta ansvar för att snarast gå fram med åtgärder som kan förbättra situationen, säger Stefan Westerberg.