Annette Magnusson

Nu startar Stockholms tävling för att öka Parisavtalets genomslagskraft

USA:s president Donald Trump må ha övergivit Paris – men i Stockholm öppnade i samma dag den internationella tävlingen Stockholm Treaty Lab som går ut på att skapa ännu högre intensitet i klimatarbetet. Bara några timmar senare hade det första laget registrerat sig från Hong Kong.

För att klara klimatutmaningen krävs enorma investeringar globalt. Insatser krävs från både privata och publika aktörer. Men trots Parisavtalet saknas internationella instrument som på allvar uppmuntrar och skyddar de investeringar vi behöver för nödvändiga samhällsomställningar framöver.

Detta är bakgrunden till Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstituts innovationstävling Stockholm Treaty Lab Prize.

- Tävlingen söker svar på frågan hur vi genom ny internationell rätt uppmuntrar de faktiska investeringar som krävs för att de nödvändiga samhällsförändringarna ska komma till stånd – oavsett var i världen det handlar om, förklarar Annette Magnusson, generalsekreterare, Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut

- Under flera år som världens andra största institution för hantering av s.k. investeringstvister har vi kunnat se hur den internationella investeringsrätten sätter kraft bakom orden i internationella avtal. Nu vill vi använda den erfarenheten för att skapa helt ny folkrätt som främjar och skyddar gröna investeringar, avslutar Magnusson.

Stockholm Treaty Lab är ett globalt initiativ och genomförs genom crowdsourcing på HeroX.com med stöd och medverkan bland annat från International Bar Association, Hagainitiativet, Stockholm Environment Institute (SEI) och Columbia Center for Sustainable Investment.

Mer information:

För mer information besök www.stockholmtreatylab.org.
Annette Magnusson, generalsekreterare annette.magnusson@chamber.se
Andreas Åström, kommunikationschef, andreas.astrom@chamber.se, 073-633 55 55.