Norra Länken – skandalöst förhalad av politikerna i nio år

Regeringens beslut att ge klartecken till byggandet av Norra Länken är efterlängtat. Dessvärre har beslutet låtit vänta på sig allt för länge med höjda kostnader och försenad avlastning av innerstadstrafiken i Stockholm som följd. Alternativa finansieringsmöjligheter skulle kunna tidigarelägga färdigställandet av Österleden och därmed påskynda förbättringen av regionens undermåliga vägsystem. - Det första spadtaget skulle ha tagits för över ett halvt år sedan. Projektet är rejält försenat och har fördyrats eftersom entreprenaderna inte har kunnat påbörjas. Kommunens andel av kostnaderna - över en miljard kronor - betalades dessutom in för nästan ett år sedan. Stockholms näringsliv kan därmed utbrista i ett långdraget "äntligen", säger Peter Egardt, VD i Stockholms Handelskammare. Norra Länken har förhalats av den borgerliga majoriteten i Stadshuset under förra mandatperioden och av den socialdemokratiska regeringen under hela denna mandatperiod. - Det är skandal att små vågmästarpartier med bara ett par procent av väljarna bakom sig har fått förhindra denna viktiga del av en komplett ringled runt Stockholm. Norra Länken är en av de viktigaste satsningarna för att förbättra miljön vid Valhallavägen, Lidingövägen och i Lilljansskogen, fortsätter Peter Egardt. -Nu måste arbetet med att förbereda byggandet av den kvarvarande delen av Österleden skyndas på så att innerstaden kan få en ordentlig och varaktig trafikavlastning. En komplett ringled skulle ge trafikminskningar på uppemot 40 procent i stora delar av innerstaden, säger Peter Egardt. Det står klart sedan länge att regionens vägsystem är undermåligt. För att lösa dagens och framtidens utveckling och tillväxt krävs ett fungerande trafiksystemen. Vägprojektet Österleden måste komma till stånd långt tidigare än i Vägverkets planer. -En tidigareläggning av Österleden skulle kunna finansieras på olika sätt. Vägverket bör snarast inbjuda privata aktörer till en diskussion om hur detta kan ske, avslutar Handelskammarens VD Peter Egardt. Högupplöst bild på Peter Egardt kan laddas ned från: http://www.chamber.se/se/omoss/pressbilder/ Stockholms Handelskammare är en obunden näringslivsorganisation bestående av företag i Stockholms och Uppsala län. Handelskammaren grundades 1902 och har till uppgift att underlätta handel och utbyte och verka för ett bättre företagsklimat i regionen. Ytterligare information om Stockholms Handelskammare finns på www.chamber.se.