Negativt OS-besked för Sverige: "Synd att Sverige inte fick chansen"

Negativt OS-besked för Sverige: "Synd att Sverige inte fick chansen"

Stockholm, Åre och Falun fick ett negativt besked och får inte arrangera vinter-OS och Paralympics 2026.

Stockholms Handelskammare menar att processen trots det varit positiv.

- Dagens besked är väldigt tråkigt. Samtidigt har det varit en väldigt positiv process där en bred uppslutning från idrott, näringsliv och politik tog Sverige hela vägen till final, säger Andreas Hatzigeorgiou.

Stockholms Handelskammare har varit starkt engagerade för att Sverige ska få arrangera olympiska vinterspelen och Paralympics 2026. Det har gjorts bland annat via en artikel i DN Debatt där Handelskammaren tillsammans med tunga företrädare för näringslivet framhöll presumtiva nyttor för ungdomsidrott, integration, attraktionskraft och handel med omvärlden.

För en vecka sedan publicerade Stockholms Handelskammare ett öppet brev med fokus på att Sverige kan hålla det första hållbara OS-arrangemanget tillsammans med statsminister Stefan Löfven och en rad framstående profiler från politik och näringsliv.

- Jag tycker att det finns anledning att vara stolt över företagens stora uppslutning och det engagemang som funnits för så väl vinterspelen som den olympiska hållbarhetsagendan. Att vara med hela vägen in på mållinjen är en bra prestation även om det naturligtvis är synd att Sverige inte fick chansen att vara den fantastiska värd som jag tror att vi skulle kunna vara, säger Andreas Hatzigeorgiou.