Nästan 100 000 nyinskrivna hos Arbetsförmedlingen och 60 000 varsel: "Väldigt stor utmaning att vända på detta"

Senaste veckan noteras 4 000 nya varsel och 13 190 nyinskrivna hos Arbetsförmedlingen.

Det innebär att nästan 100 000 människor skrivit in sig som arbetssökande och 60 000 varslats om uppsägning.

- Sammantaget är det enormt många människor som berörs och det kommer bli en väldigt stor utmaning att vända på detta. Det kommer behövas offensivare åtgärder än vad som hittills kommit, säger Stefan Westerberg, seniorekonom på Stockholms Handelskammare.

Föregående vecka skrev 13 190 personer in sig hos Arbetsförmedlingen, var av 3 729 gjorde det i Stockholms län. Det innebär att 95 445 nyinskrivningar skett sedan 1 mars och av dessa lokaliseras 27 375 till Stockholms län.

Antalet varsel uppgår nu sammantaget till strax över 60 000 och av dessa kan 30 887 härledas till Stockholms län.

- För varje vecka som går blir situationen allt mer ansträngd och allt fler människor hamnar utanför arbetsmarknaden. Därför är det väldigt viktigt att regeringen här och nu gör mer för att understödja företagen så att det infrastrukturen för jobben finns kvar efter krisen, säger Stefan Westerberg.

- Det behövs större insatser och vi tror att det vore klokt att ta fram en dedikerad kostnadsram på runt 400 miljarder kronor som specifikt kan användas för att underlätta företagen och rädda jobben. I det avseendet kan regeringen göra mer, säger Stefan Westerberg.

Dokument med nyinskrivna hos Arbetsförmedlingen samt varsel fördelat på samtliga län bifogas som PDF.