Näringslivstoppar och ledande politiker i gemensamt upprop för vinter-OS och Paralympics till Sverige

Låt Sverige stå som värd för historiens första riktigt hållbara OS och Paralympics.

Den uppmaningen publicerar Stockholms Handelskammare tillsammans med en tung uppställning av politiker och företagsledare.

- Det är väldigt positivt att vinterspelens nya agenda så tydligt framhåller behovet av hållbara spel och vår övertygelse är att Sverige har bäst förutsättningar att leverera ett hållbart arrangemang, säger Andreas Hatzigeorgiou, vd på Stockholms Handelskammare.

De politiker som medverkar är statsminister Stefan Löfven (S), Amanda Lind (MP), kultur- och demokratiminister, Anna König Jerlmyr (M), finansborgarråd i Stockholms stad, Irene Svenonius (M), ordförande i Region Stockholm och Sven-Erik Österberg, landshövding i Stockholms län.

De företagsledare som undertecknat uppmaningen är Johan Dannelind, Telia, Daniel Ek, Spotify, Börje Ekholm, Ericsson, Henrik Henriksson, Scania, Anders Nilsson, Tele2, Karl-Johan Persson, H&M, Stefan Persson, H&M, Cristina Stenbeck, Zalando, Jacob Wallenberg, Investor och Marcus Wallenberg, SEB.

Texten i sin helhet går att läsa i sin helhet via denna länk.

Stockholms Handelskammare har drivit på för att Sverige och Stockholm för första gången få arrangera vinter-OS och Paralympics. Andreas Hatzigeorgiou, vd på Stockholms Handelskammare, menar att det breda stödet från näringsliv och politik i kombination med att Sverige och Stockholm är ledande på hållbarhet i världen ökar chanserna att vinna dragkampen om vinter-OS och Paralympics, något som skulle gynna såväl samhället som näringslivet.

- Vinterspelen kan stärka Stockholm och Sveriges attraktivitet och varumärke, öka intresset för idrottande bland unga, gynna besöksnäringen och samtidigt ha positiva effekter för handeln med omvärlden. Vi tror också att Internationella Olympiska Kommitténs ambition om en stark hållbarhetsprofil innebär att spelen kan nyttjas som språngbräda för ett ännu vassare svenskt hållbarhetsarbete., säger Andreas Hatzigeorgiou.