Näringslivet om trängselskatt: stor risk för prishöjningar och utflyttning

Varannan stockholmsföretagare planerar höjda priser om trängselskatten införs, och var femte överväger då att flytta verksamheten från Stockholm. 93 % av företagarna skulle rösta nej till trängselskatten om folkomröstningen ägde rum i dag. Det visar en undersökning om näringslivets attityder till trängselskatt, som presenterades av Stockholms Handelskammare i dag. Samtidigt presenterades också Handelskammarens rapport om trängselskatten, med en sammanställning av de politiska turerna och erfarenheter från liknande försök i andra länder. - Materialet visar tydligt att trängselskatten får negativa effekter för näringslivet, säger Peter Egardt, VD för Handelskammaren. Många priser höjs redan under försöket, både för företag och privatkunder. Och att var femte företag överväger att flytta på grund av skatten innebär också att vart femte jobb riskerar att lämna oss regionen. Det skulle innebära det största bakslaget för på mycket länge, varnar Peter Egardt. - Nu måste politikerna ta näringslivets röst på allvar. Om företagen inte vill investera eller ens stanna kvar i regionen får det allvarliga konsekvenser för alla som arbetar eller skulle vilja göra det i regionen. Då blir det inte bara färre jobb, utan också mindre resurser till nödvändiga förbättringar i till exempel kollektivtrafik och miljö, säger Anna Wersäll, biträdande regiondirektör och författare till rapporten. - Och den risken löper vi utan att ha fått rösta om saken och utan att veta vad vi ska få rösta på. Det är inte mindre än en skandal, både ekonomiskt och politiskt. Det enda sätter att undvika den skada som företagen befarar är att avbryta försöket redan nu, avslutar Peter Egardt. I undersökningen besvarar företagen frågor om sitt agerande om trängselskatten skulle permanentas. Bland svaren på de frågorna finns följande bedömningar: - 47 % planerar högre priser - 20 % befarar minskad försäljning - Var sjätte, drygt 16 %, planerar färre anställda - 21 % överväger att flytta företaget från Stockholm - 25 % tror att företagets resor på Essingeleden kommer öka Redan under försöksperioden planerar drygt 28 % av företagen att vidta särskilda åtgärder med anledning av försöket. Vanligast är extra kostnader för att planera och administrera, och högre priser redan nu som effekt av detta. Men även flytt av möten och hela verksamheter redan nu nämns bland svaren på denna fråga. En tydlig majoritet av företagarna skulle hellre använda trängselskattemiljarderna till bättre kapacitet i trafiken. Över hälften vill då prioritera möjligheter att köra runt Stockholm. Undersökningen är gjord under perioden 29 november-7 december bland Stockholms Handelskammares medlemmar som är såväl små, medelstora som stora företag i Stockholms län. 666 företagare har svarat på frågorna, som ställdes på e-post av företaget Easyresearch på uppdrag av Stockholms Handelskammare. Rapporten och ytterligare undersökningsmaterial kan laddas ned från: http://www.chamber.se/se/naringsplitik/infrastruktur/ Högupplösta bilder på Peter Egardt och Anna Wersäll kan laddas ned från: http://www.chamber.se/se/omoss/pressbilder/ Stockholms Handelskammare är en obunden näringslivsorganisation bestående av företag i Stockholms och Uppsala län. Handelskammaren grundades 1902 och har till uppgift att underlätta handel och utbyte och verka för ett bättre företagsklimat i regionen. Ytterligare information om Stockholms Handelskammare finns på www.chamber.se För mer info kontakta Anna Kinberg Batra, informationschef, 070 991 83 55, anna.kinberg.batra@chamber.se Peter Egardt, VD, 070 560 00 91 Anna Wersäll, biträdande regiondirektör, 070 580 89 04 , anna.wersall@chamber.se