Lågt förtroende för januaripartiernas arbetsmarknadspolitik och förmåga att reformera Arbetsförmedlingen

Jobb och sysselsättning borde prioriteras högt, menar allmänheten i en ny undersökning som Stockholms Handelskammare låtit Novus utföra.

Samtidigt får regeringen och samarbetspartierna låga betyg när det gäller arbetsmarknadspolitiken och samarbetets förmåga att reformera Arbetsförmedlingen.

Den 21 januari är det ett år sedan Sveriges regering tillträdde och Stockholms Handelskammare har därför via Novus låtit 2 030 personer från allmänheten ge sin syn på, för näringslivet och för regionen, relevanta sakfrågor och politikområden.

På arbetsmarknadsområdet uppger de svarande att politikområdet är viktigt. På en skala från 1 till 5, där 3 är ett godkänt betyg, landar medelbetyget på 4,26 och hela 81 procent svarar antingen viktigt eller mycket viktigt.

Endast 3 procent svarar inte alls viktigt eller mindre viktigt.

Förtroendet för regeringen och samarbetspartiernas förmåga att hantera jobb och sysselsättning är däremot lågt, 2,30 i medelvärde. Sammantaget svarar 54 procent att man antingen har mycket lågt eller lågt förtroende samtidigt som 14 procent redovisar högt eller mycket högt förtroende.

Lägst förtroende har egna företagare, anställda i privat sektor och personer med en utbildning på gymnasienivå.

- Det var egentligen aldrig nära att det gamla löftet om Europas lägsta arbetslöshet skulle infrias, tvärtom har Sverige tappat i relation till övriga länder. Vi har en prekär situation med väldigt många människor som fryser fast i långtidsarbetslöshet, ett problem som Januaripartierna saknar förtroende att lösa enligt de svarande, säger Stefan Westerberg, seniorekonom på Stockholms Handelskammare.

- Samtidigt står många tusentals vakanta tjänster lediga, inte minst i Stockholm, och den dåligt fungerande bostadsmarknaden har blivit en broms på företagens möjligheter att rekrytera, säger Stefan Westerberg.

Allmänheten är än mer negativa när det kommer till den uppmärksammade processen runt reformeringen av Arbetsförmedlingen. I den frågan stannar betyget på låga 1,93 och 65 procent av de tillfrågade redovisar mycket lågt eller lågt förtroende samtidigt som 7 procent uppger att man har ett högt eller mycket högt förtroende.

I den specifika frågeställningen är bland annat egna företagare, anställda i privat sektor och LO-anslutna något negativare än snittet.

- I grunden är det helt rätt att reformera Arbetsförmedlingen, för det är en ineffektiv verksamhet och matchningen har länge fungerat dåligt. Däremot blev det tidigt tydligt att processen skulle bli problematisk och vi varnade nästan direkt för att nedläggningen av kontor på landsbygden kunde ställa till stora problem, säger Stefan Westerberg.

- Nu har man skjutit på processen och förhoppningsvis innebär det också att reformeringen kan utföras ansvarsfullt, metodiskt och med fokus på att få en effektivare matchning där de behov som näringslivet, alltså arbetsgivarna, har kan mötas på ett bättre sätt av fler aktörer, säger Stefan Westerberg.

Siffrorna från Novusundersökningen bifogas som PDF.