Kristin Campbell-Wilson utses till ny generalsekreterare för Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut

I åtta år har hon haft rollen som biträdande generalsekreterare för Skiljedomsinstitutet. Under 2021 har hon agerat tillförordnad generalsekreterare samt även ingått i Stockholms Handelskammares ledningsgrupp. Nu utses Kristin Campbell-Wilson till generalsekreterare för Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut (SCC).

– Efter en grundlig och omfattande rekryteringsprocess är vi nu mycket glada över att utse Kristin Campbell-Wilson till ny generalsekreterare för Skiljedomsinstitutet. Kristin har lång och gedigen erfarenhet från advokatbyrå, internationellt skiljeförfarande och även av ledarskap. Hon har varit en av nyckelpersonerna i arbetet med att utveckla Skiljedomsinstitutet de senaste åtta åren och är en uppskattad chef och kollega. Kristin har förmågan och kompetensen att tillsammans med vårt team på Skiljedomsinstitutet och hela Stockholms Handelskammare ta verksamheten vidare till nya höjder, säger Andreas Hatzigeorgiou, VD för Stockholms Handelskammare.

– Det är otroligt roligt att få förtroendet att leda Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut. Vi har en fantastisk 100-årig historia och är idag ett internationellt erkänt institut som leder utvecklingen i branschen på global nivå. Just nu befinner vi oss i en spännande utvecklingsfas när vi vill flytta fram positionerna ytterligare och leverera tvistlösningstjänster av världsklass till företag och andra organisationer. Vårt arbete bidrar till att förbättra näringslivsklimatet och främjar export och investeringar, säger Kristin Campbell-Wilson.

Kristin Campbell-Wilson har en bakgrund som advokat i tvistlösningsgruppen på en större advokatbyrå i Stockholm och lämnade advokatyrket under 2012 för att ta över rollen som biträdande generalsekreterare vid Skiljedomsinstitutet. Inom ramen för den rollen har Kristin haft ansvar för utvecklingen av den operativa verksamheten och för främjande av svensk tvistlösning i både svenska som internationella avtal. Kristin som har varit tillförordnad generalsekreterare sedan april 2021 och även ingått i Stockholms Handelskammares ledningsgrupp tillträder den nya tjänsten omedelbart.

– Jag ser fram emot att leda och driva utvecklingen vidare, för näringslivet i Sverige, Norden och globalt. Nyligen lanserade vi en ny tvistlösningstjänst, SCC Express, och under hösten växlar vi upp med fler handläggare på sekretariatet vilket ger förutsättningar att höja kvalitet och snabbhet i administrationen. Vi kommer även att hitta nya former för nätverkande för att bli en mötesplats för den internationella skiljedomsvärlden, näringslivet och andra intressenter i samhället, säger Kristin Campbell-Wilson.

Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut, SCC, är en del av Stockholms Handelskammare sedan 1917. Vi är ett internationellt center för tvistlösning där parter från närmare 40 olika länder väljer att få sina tvister avgjorda varje år. Ungefär 200 tvister registreras årligen motsvarande ett totalt omtvistat värde på cirka 2 miljarder euro.

För mer information kontakta Britta Wallin kommunikationsansvarig SCC

britta.wallin@chamber.se

Stockholms Handelskammare är en oberoende näringslivsorganisation som drivs på uppdrag av våra medlemsföretag. Vi är politiskt obundna och agerar utan vinstintresse för att främja en välmående huvudstadsregion.

Läs mer om Stockholms Handelskammare: www.stockholmshandelskammare.se