Maria Rankka

Kriminaliteten förgiftar företagandet i förorten

Kriminalitet är tyvärr en stor del av småföretagens vardag i utsatta områden. Det handlar om hot, våld och rån. Nästan ett av tio företag överväger att flytta eller lägga ned sin verksamhet. Störst är otryggheten i Hallunda, Hallonbergen, Kungsängen och Jakobsberg. I Södertälje har det dock skett en förbättring. Det visar en ny undersökning från Stockholms Handelskammare.

– Mer än var tredje småföretagare i utsatta områden har någon gång utsatts för brottslighet. Nära var tionde företag överväger att flytta verksamheten på grund av kriminalitet. Detta är alarmerande siffror som politiker och polis måste ta på ännu större allvar.

Det säger Maria Rankka, vd Stockholms Handelskammare, i en kommentar till Stockholms Handelskammares nya rapport om hur kriminalitet påverkar företagsklimatet i utsatta områden i Stockholms län.

– Kriminaliteten drabbar i första hand de lokala småföretagen, vilket begränsar deras möjligheter att skapa nya arbetstillfällen. Förekomst av kriminalitet är därmed inte bara ett resultat av, utan också en förklaring till högre lokal arbetslöshet. Det är dags att prioritera ännu mer polisiär närvaro, kommunala ordningsvakter och utbyggd kameraövervakning i utsatta områden. Säkerhet är en viktig faktor för att skapa ett bättre företagsklimat, avslutar Maria Rankka.

Några jämförelser ur rapporten:
* Nära en av tio intervjuade småföretagare i utsatta områden överväger att flytta verksamheten.
* Över en tredjedel av de intervjuade småföretagen uppger att de någon gång har utsatts för brott.
* Särskilt alarmerande ser läget ut att vara i Botkyrka. I Hallunda uppger nio av tio intervjuade att de den senaste tvåårsperioden har utsatts för brott. Hela 56 procent av de intervjuade småföretagen uppger att Botkyrka har blivit otryggare de senaste fem åren.
* Intervjuer med småföretag i Södertälje indikerar att det skett en förbättring efter polisens, kommunens och övriga myndigheters insatser som tog sin början 2010, Tore II. De har genom riktade insatser lyckats vända spiralen. Småföretagarna som intervjuats uppger att de har blivit tryggare senaste fem åren och mindre brottsutsatta.

Fakta om undersökningen:
Demoskop har på Handelskammarens uppdrag genomfört en totalundersökning med 286 face-to-face-intervjuer bland företag med större dagligvarubutiker, restauranger och servicetjänstföretag. De intervjuade är antingen ägare eller huvudansvariga för näringsverksamheter i så kallade utanförskapsområden i Stockholms län.

Platserna valdes med hjälp av ett index, det vill säga en sammanvägning av följande tre faktorer: andel förvärvsarbetande i åldern 20–65, befolkningens medianinkomst samt andelen med utländsk bakgrund. Utanförskapsområden har ett lågt index, vilket betyder att området präglas av låg sysselsättningsgrad, låg inkomst och en hög andel med utländsk bakgrund. Det finns ett starkt statistiskt samband mellan utanförskapsområden och trygghetsproblem. I områden med lågt index uppfattas förutsättningarna för företagande som klart sämre än i områden med högt index. Undersökningen fokuserar på de platser som ligger i den understa femtedelen av indexet.

I de utanförskapsområden vi identifierade med indexet så kontaktade vi samtliga näringsidkare på gatuplan inom tvåhundra meter från tunnelbane- och pendeltågsstationer. Vi intervjuade därefter samtliga som ville bli intervjuade. Svarsfrekvensen är 65 procent. Vi utförde alltså en totalundersökning snarare än en urvalsundersökning, så våra fynd är representativa för situationen för företagare på gatuplan i utsatta områden.

För mer information kontakta Stockholms Handelskammares kommunikationschef Andreas Åström 073-633 55 55.