Andreas Hatzigeorgiou

Kassera förslaget om finansskatt

- Förslaget om en finansskatt hotar uppemot 16 000 jobb och är ett allvarligt hot mot Sveriges och Stockholms konkurrenskraft. Det riskerar även att sätta käppar i hjulet för det viktiga arbetet med att göra Stockholm till ett finanscentrum i Europa. Tajmingen är dessutom sällsynt dålig eftersom brexit har gjort att vi nu har en unik möjlighet att locka till oss brittiska finansinstitut.

Det säger Andreas Hatzigeorgiou, chefekonom på Stockholms Handelskammare, i en kommentar till utredningen om införande av en finansiell aktivitetsskatt.

- Om regeringen värnar tillväxten och om man verkligen menar allvar med sitt mål om att nå EU:s lägsta arbetslöshet till år 2020 måste man kassera utredningens förslag, avslutar Andreas Hatzigeorgiou.

För ytterligare kommentarer kontakta Andreas Åström, kommunikationschef Stockholms Handelskammare, 073-633 55 55.

Bakgrund:

Finansbranschen sysselsätter uppemot 100 000 personer. Omkring hälften finns i huvudstadsregionen. Sedan 2015 driver Stockholms Handelskammare tillsammans med en rad aktörer projektet Stockholm International Financial Initiative (SIFI) som har som mål att göra Stockholm till ett av de fem högst rankade finansiella centrum i Europa till år 2020. Om utredningens förslag att beskatta finansbranschen hårdare blir verklighet hotar det uppemot 16 000 arbetstillfällen. Finansskatten skulle göra det ytterst svårt att stärka Stockholms roll som finansiellt centrum, trots att brexit erbjuder en unik möjlighet att flytta fram positionerna och locka till oss investeringar inom finansbranschen.