​Inbjudan: Tak över huvudet – bostadskrisens ansikte

​Inbjudan: Tak över huvudet – bostadskrisens ansikte

Stockholms Handelskammare och Fastighetsägarna Stockholm har i samarbete med Fotografiska tagit initiativ till fotoutställningen ”Tak över huvudet – bostadskrisens ansikte”.

Utställningen, producerad av Civilian Act, invigs genom en exklusiv vernissage för makthavare och företrädare för näringslivet den 19:e juni på Fotografiska.

Syftet med fotoutställningen är att via bild och text illustrera verkliga människoöden på den starkt problematiska svenska bostadsmarknaden. Utställningen blir därför ett tvärsnitt och en ögonblicksbild av boendesituationen i Sverige 2018 och har producerats av en sammanslutning av erfarna bildjournalister som går under namnet Civilian Act.

Bostadsutmaningarna ställer grupper mot varandra, göder kriminalitet, skapar inlåsningseffekter och försenar ungas inträde i vuxenvärlden.

En destruktiv utveckling både mänskligt och samhällsekonomiskt.

Media hälsas välkomna att bevaka evenemanget.

Ackreditering: Maila robert.ostholm@chamber.se och uppge namn och redaktion.

Dag: tisdag, 19 juni.

Tid: 16:30

Plats: Fotografiska, Stadsgårdshamnen 22

Talare i samband med fotoutställningen:

Alf Karlsson, statssekreterare hos bostads- och digitaliseringsministern (MP)

Mats Persson, ekonomiskpolitisk talesperson (L)

Caroline Szyber, bostadspolitisk talesperson (KD)

Ola Johansson, bostadspolitisk talesperson (C)

Mats Gerdau, kommunstyrelsens ordförande Nacka (M)

Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande Södertälje (S)

Maria Ludvigsson, ledarskribent Svenska Dagbladet