Hon blir Skiljedomsinstitutets nya affärsutvecklingschef

Hon blir Skiljedomsinstitutets nya affärsutvecklingschef

Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut har rekryterat Lise Alm som ny affärsutvecklingschef.

Tidigare har hon haft tunga roller på bland annat Volumental och Spotify.

- Det känns oerhört inspirerande att komma till en så anrik institution som Skiljedomsinstitutet och få bidra till deras viktigt uppdrag. Att arbeta för minskad friktion inom internationell handel och ökad fredlig internationell konfliktlösning känns extra viktigt i dessa tider, säger Lise Alm.

Lise Alm börjar som ny affärsutvecklingschef på Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut den 23 april.

Annette Magnusson, generalsekreterare, menar att den nyinrättade rollen innebär att Skiljedomsinstitutet tar ett nytt steg i sin utveckling.

- Som affärsutvecklingschef kommer Lise att leda Skiljedomsinstitutets arbete för att ytterligare stärka svenskt skiljeförfarande på en alltmer konkurrensutsatt global marknad. Hennes bakgrund både inom innovation, snabbväxande företag och juridiken passar väldigt väl med de krav som nu ställs på alla aktörer inom internationell tvistlösning. säger Annette Magnusson.

Lise Alm kommer närmast från 3D-scanningsföretaget Volumental där hon haft roller som VP Business och VP Operations and Sales.

Mellan år 2009 och 2015 jobbade Lise Alm på Spotify med att bygga upp corporate avdelningen och dessförinnan jobbade hon två år på Vinge med M&A.

- Givet att jag både arbetat som jurist och affärsutvecklare så tror jag att jag kan bidra med en relevant bredd till rollen. Jag har dessutom spenderat de senaste åtta åren inom snabbväxande tech start-ups där förändring är det enda ständiga tillsammans med frågorna “det måste finnas ett bättre sätt att göra detta?” och “hur kommer världen att se ut imorgon?”. Det har gjort det väldigt naturligt för mig att alltid leta förbättringsmöjligheter inom alla områden.

- Skiljedomsinstitutet är otroligt framgångsrika och har 100-åriga anor. Det ska bli spännande att få vara med och leda arbetet med att göra den ännu bättre inför en förändrad morgondag, säger Lise Alm.

CV och utbildningsbakgrund för Lise Alm kan du hitta här.