Högkvalificerad arbetskraftsinvandring bidrar med 11,2 miljarder till Stockholm

Högkvalificerad arbetskraftsinvandring bidrar med 11,2 miljarder till Stockholm

Stockholms län tillförs produktionsvärden på nästan 11,2 miljarder kronor via den högkvalificerade arbetskraftsinvandringen.

Trots det är nivån av vakanser fortsatt hög.

- Kompetensinvandringen gynnar oss ekonomiskt och stärker vårt välstånd. Därför är det väldigt bekymmersamt och en förlust för samhället att vi har en massa tomma stolar som inte tillsätts, säger Stefan Westerberg, seniorekonom på Stockholms Handelskammare.

I dag, klockan 12:00, håller Stockholms Handelskammare ett seminarium om Stockholmsregionens förutsättningar för att bli en europeisk talangmagnet

Då presenteras också en analys över vad den högkvalificerade arbetskraftsinvandringen bidrar med till Stockholms län. Stockholm är fortsatt överrepresenterade när det gäller vakanta tjänster. Exempelvis finns mer än varannan vakant jobb i IT-sektorn i Stockholm.

Stockholms Handelskammare menar att bostadsmarknaden är en faktor som bromsar regionens möjligheter att rekrytera från utlandet.

- Det är alldeles för svårt att flytta till Stockholm i dag. På kort sikt borde man slopa åtminstone det skärpta amorteringskravet och på längre sikt behövs en bred bostadspolitisk överenskommelse så att bostadsmarknaden kan börja fungera generellt bättre, säger Stefan Westerberg.

Produktionsvärdet som kommer från högkvalificerade individer som beviljats eller fått sitt arbetstillstånd förlängt beräknas till nästan 11,2 miljarder kronor. Den största delen av de högkvalificerade arbetskraftsinvandrarna, 49 procent, återfinns i yrkeskategorin för ”IT-arkitekter, systemutvecklare och testledare med flera”. Även utbildade ingenjörer utgör en stor del av de högkvalificerade arbetskraftsinvandrarna.

Motsvarande produktionsvärde för hela landet är 16,7 miljarder kronor.

- Stockholm är redan i dag landets talangmagnet och svarar för över 65 procent av dessa produktionsvärden. Det är värdefullt och därför ser vi väldigt positivt på att staden tar initiativ till att förverkliga det International House som vi länge efterfrågat. Det har stor potential att förstärka möjligheten att locka och behålla internationella talanger, säger Stefan Westerberg.

Information om dagens seminarium:

Tid: 12:00-13:00.

Plats: Brunnsgatan 2, Stockholm.

Ackreditering för media: Skicka ett mail till robert.ostholm@chamber.se och uppge namn och redaktion.

Medverkande

Anna König Jerlmyr (M), finansborgarråd, Stockholms stad