Handelskammartidningen: Myndigheter gör ja-propaganda och partierna till svars i viktiga företagsfrågor

Stockholms stad propagerar för ett ja i folkomröstningen om trängselskatten och man gör det med skattepengar. Det avslöjar Handelskammartidningen i sitt senaste nummer som kommer ut idag. Det är stadens miljöavgiftskansli som annonserar för 20-25 miljoner kronor. Annonserna tar bara upp de positiva effekterna av trängselskatten, de negativa förtigs. - Det är odemokratiskt och oroande när myndigheter tar ställning i en politisk fråga och dessutom låter medborgarna betala. Myndigheter ska ägna sig åt saklig information, i Miljöavgiftskansliets fall har den gränsen flera gången passerats. Det hade varit mer renhårigt att lämna över debatten i sakfrågan till partier och organisationer. Nu är det samma organisation som planerat, genomfört, utvärderat och informerat om projektet. Det säger Stockholms Handelskammares vd Peter Egardt och han får medhåll i tidningen av politiker, forskare och pr-konsulter. Tidningen tar också upp riksdagsvalet där Handelskammaren har ställt 59 frågor till en person från varje riksdagsparti. Resultatet varierar stort mellan partierna. - Jag blev djupt beklämd när jag läste en del av politikernas svar. Jag hade inte väntat mig ett fullständigt medhåll, men heller inte den kompakt negativa attityd till de frågor som är viktiga för företag och tillväxt i Stockholm, som vissa partier levererade, avslutar Egardt. Ladda ner senaste numret av tidningen här: http://www.chamber.se/se/omoss/tidningen Handelskammartidningen är Stockholms Handelskammares tidning om näringslivet i Stockholmsregionen. Tidningen distribueras till över 10 000 medlemmar, företag, opinionsbildare, politiker och journalister och varje nummer läses av fyra personer. Enligt en oberoende undersökning anser 52 % av läsarna att tidningen är den viktigaste informationskällan om näringslivet i Stockholm, mot 32 % för Veckans Affärer och 27 % för Affärsvärlden. Ytterligare information: Om Handelskammartidningen: Marianne Andrée, chefredaktör Handelskammartidningen, 0703-98 54 87 eller marianne.andree@chamber.se Om Stockholms Handelskammare: Andreas Krohn, informationschef Stockholms Handelskammare, 0703-51 32 22 eller andreas.krohn@chamber.se Prenumerera på Handelskammartidningen: Om du vill prenumerera på Handelskammartidningen mailar du lotta.andersson@chamber.se ange namn, adress, telefon, e-post samt antal exemplar du önskar. Stockholms Handelskammare är en obunden näringslivsorganisation bestående av företag i Stockholms och Uppsala län. Handelskammaren grundades 1902 och har till uppgift att underlätta handel och utbyte och verka för ett bättre företagsklimat i regionen. Ytterligare information om Stockholms Handelskammare finns på www.chamber.se