​Handelskammaren välkomnar regeringens ja till svenskt OS

​Handelskammaren välkomnar regeringens ja till svenskt OS

I dag meddelade regeringen att man ställer sig bakom vinter-OS och Paralympics i Stockholm 2026.

Stockholms Handelskammare, som tillsammans med näringslivet drivit på för ett ja, är mycket glada för beskedet.

- Nu förbättras våra chanser att ta hem detta. Vi ska visa världen hur vi kan arrangera de mest hållbara vinterspelen hittills. Det kommer stärka vår attraktionskraft globalt, säger Andreas Hatzigeorgiou, vd på Stockholms Handelskammare.

I november skrev Stockholms Handelskammare tillsammans med ett antal stora näringslivsprofiler på DN Debatt om att Sverige borde satsa på OS och Paralympics 2026 i Stockholm.

Nu meddelar regeringen att man ställer sig bakom arrangemanget.

- Detta var ett positivt besked och inte en dag för tidigt. Det finns ett brett stöd från näringslivet och med den nya finansieringsmodellen, där Internationella Olympiska Kommittén står för mycket av kostnaden, gör att det finns stora möjligheter att arrangera ett sparsamt vinterspel som också öppnar dörrar för integration via ungdomsidrott, säger Andreas Hatzigeorgiou.

Beskedet om Stockholm slutligen tilldelas OS och Paralympics förväntas komma under juni månad.

- Nu är vi med och tävlar på allvar och förhoppningsvis bär det hela vägen fram till en svensk folkfest i Stockholm, Åre, Falun och Sigulda. Det skulle vara ett utmärkt sätt för omvärlden att bekanta sig med det hållbara och framgångsrika vinterlandet Sverige, säger Andreas Hatzigeorgiou.