Handelskammaren: Trafiken behöver skatteutjämningsmiljarderna!

I går beslutade Vägverket att stänga av två körfält på Essingeleden året ut och nu överväger SL att stoppa trafiken på vissa tunnelbanelinjer. Redan i dag står 140 tunnelbanevagnar stilla. Samtidigt tas 14 pendeltågsvagnar ur trafik och SL varnar för fortsatta förseningar även i pendeltrafiken. Dessutom fortsätter förberedelserna för trängselskatteförsöket, som kostar nära fyra miljarder och inleds 3 januari. Nu kräver Handelskammaren att staten använder skatteutjämningsmiljarder till akuta insatser i stockholmstrafiken. - Stockholmsregionen hotas av en total och akut trafikkollaps, varnar Jan Sandberg, vice VD för Stockholms Handelskammare. Redan i dag får trafikkaoset allvarliga effekter på folk och företag i regionen. Inte bara genom lidande och irritation utan också genom jobb som inte blir gjorda. Redan i dag tvekar företagen att investera i Stockholm på grund av trafiksituationen, och den blir bara värre. - Nu ser vi effekterna av att staten har prioriterat ned underhåll och framkomlighet i Stockholm i årtionden. När Essingeleden byggdes för snart 40 år sedan var det för knappt hälften så många bilar som kör där i dag. Men förbifarter och andra nödvändiga väginvesteringar i regionen skjuts på framtiden eller prioriteras ned i de statliga besluten. Och trots att tre av fyra svenska spårresor görs i Stockholm är det inte ens en sjättedel av de statliga spårinvesteringarna som görs här, fortsätter Sandberg. - Nu måste rikspolitikerna ta sitt ansvar för trafiken i sin egen huvudstad, i stället för att fortsätta satsa tiotals miljarder på skatteutjämning och trängselskatter, kräver Sandberg. Fem miljarder av skatteutjämningspengarna betalas av landstinget i Stockholm - det enda landstinget som tvingas betala till systemet. Det är exempel på pengar som i stället måste användas för nödvändigt underhåll och bättre, i stället för sämre, kapacitet på vägar och spår. Annars kollapsar huvudstadstrafiken helt, vilket skulle vara förödande för hela landets ekonomi, avslutar Sandberg. Högupplöst bild på Jan Sandberg finns på http://www.chamber.se/se/omoss/pressbilder/ Bakgrundsinformation och rapporter om trafiken finns på http://www.chamber.se/se/naringsplitik/infrastruktur/